لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

ریچارد بنیت: افغانستان با بحران جدی بشری رو بروست و باید به آن رسیده‌گی شود


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و اطفال فقیر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و اطفال فقیر در کابل

ریچارد بینیت گزارشگر خاص ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان می گوید وضیعت حقوق بشر در افغانستان قابل نگرانی جدی می باشد.

آقای بینیت در تویتر خود گفته است که در افغانستان بحران بشری و بحران حقوق بشر ادامه دارد و به اقدامات عاجل در برابر آن نیاز است.

در اعلامیه که به روز پنجشنبه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشر شد گفته میشود که گزارشگر ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان٬ریچارد بینیت٬ سفر ۱۲ روزه خود را به این کشور پایان داده است.

نامبرده به این نتیجه رسیده که افغانستان به بحران جدی رو به روست و تمام طرفها باید اقدامات فوری را پیش گیرند تا از بدتر شدن اوضاع در این کشور جلو گیری شود.

ماموریت آقای بینیت بر این متمرکز است که با تمام طرفهای ذیدخل مذاکرات را آغاز کند و با مشوره و دیدار با بازی کنان اساسی ببیند که آیا در وضیعت بهبود آمده است یا خیر ؟ و سفارش هایی را که او در گزارش قبلی خود به شورای حقوق بشر ملل متحد پیشنهاد کرده بود تا چه حد عملی شده اند.

گزارشگر خاص حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان در ۲۶ اکتوبر ارزیابی خود را به مجمع عمومی ملل متحد پیشنهاد می کند و بعد از آن در یک کنفرانس خبری حضور خواهد یافت .

آقای بینیت در این سفر ۱۲ روزه به افغانستان با مقامات بلند رتبه حکومت طالبان، حامیان حقوق بشر، فعالان زن، قربانیان حمله اخیر بر مرکزتعلیمی کاج و کسان دیگری که حقوق بشری آنها نقض شده است و همچنان خبرنگاران، تاجران، معلمین، استادان ، علمای دینی و نماینده گان اقلیت ها دیدار کرده است.

ریچارد بنیت
ریچارد بنیت

علاوه بر آن آقای بینت از ولایت های بامیان و پنجشیر هم دیدن کرده است .

به گفته آقای بینیت او بااکثر اشخاص مهم که دیدار کرده تقریبا همه در مورد وضیعت ناگوار زنان و افزایش حملات بر عبادت گاه ها ، مکاتب، سیستم های ترانسپورتی و اقلیت ها مخصوصا هزاره ها نگرانی عمیق ابراز کرده اند.

گزارشگر خاص حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان در ۲۶ اکتوبر ارزیابی خود را به مجمع عمومی ملل متحد پیشنهاد می کند

گزارشگر خاص سازمان ملل در امور بشری افغانستان گفته است وضیعت حقوق بشر در افغانستان بسیار خراب است و وضیعت امنیتی هم حساس و در ولایاتی که مقاومت مسلحانه علیه طالبان جریان دارد در برابر افراد ملکی و افراد مسلح٬ تخطی ها صورت میگیرد.

سازمان ملل خواهان بازگشایی فوری همه مکاتب در افغانستان است
سازمان ملل خواهان بازگشایی فوری همه مکاتب در افغانستان است

به اساس اعلامیه، ریچارد بینیت در ملاقات با مقامات بلند رتبه طالبان علاوه بر اطمینان در مورد سفر به مناطقی که می خواست برود ، در رابطه با نتائیج گزارش اخیر خود تبادل نظر کرده و آنها را تشویق نموده که برای از بین بردن نگرانی های ایجاد شده فوری اقدام کنند.

آقای بینیت بطور خاص در مورد حقوق زنان و دختران تاکید کرده است. او خواهان بازشدن مکاتب بلند تر از صنف ششم بروی دختران شده و بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر تاکید کرده است. او همچنان گفته است برای حساب دهی تمام طرفها نیاز مبرم دیده میشود.

همین پیشنهاد و بعضی خواسته های دیگر جامعه جهانی است که در راه برسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی مانع ایجاد می کنند.

این گزارشگر خاص حقوق بشر ملل متحد گفته است به رهبران طالبان مشوره داده که تمام مسوولیت های مربوط به حقوق بشر را که در پیمانهای جهانی حقوق بشر درج میباشند و افغانستان هم آنها را تصویب کرده رعایت نمایند.

به گفته آقای بینیت مقامات با وی تعهد جدی کرده اند که تمام قوانین حقوق بشر را که با شریعت اسلامی در تضاد نباشند عملی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG