لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

جشن دیوالی سیک‌ها و هندو ها در افغانستان؛ این مراسم متفاوت تر از سال‌های قبل تجلیل شد


تصویر آرشیف: تجلیل از مراسم دیوالی
تصویر آرشیف: تجلیل از مراسم دیوالی

جشن دیوالی و مراسم تجلیل از آن در جامعه هندو ها و سیک های افغانستان امسال کمرنگ تر از سال های گذشته بود.

به گفته اقلیت سیک و هندوی افغانستان٬ در جریان یک سال گذشته صد ها تن از سیک ها و هندو ها به دلیل مشکلات امنیتی٬ افغانستان را ترک کرده و کسانی هم باقی مانده اند٬ تمایلی برای برگزاری پر سر و صدای مراسم دیوالی نداشتند.

من موهن سنگهـ استالفی، یکی از باشندگان کابل است که می‌گوید، بزرگداشت از مراسم دیوالی امسال رنگ و بوی سال‌های پیش را نداشت.

"ما امسال بخاطری کمرنگ تجلیل کردیم که کدام سر و صدا نشود و کدام مشکل پیش نه آید و دیگر نفرهم کم بود تنها در درمسال شمع روشن کردیم و چند نفری که بودیم خوشی را همان جا تجلیل کردیم."

بر بنیاد گزارش‌های رادیو آزادی، در یک سال اخیر بیشتر هندوها و سیک‌های افغان به دلیل تهدیدات امنیتی کشورشان را ترک کرده و راهی کشورهای دیگر از جمله هند شده اند.

وقوع چندین رویداد حمله به سیک ها در سال های اخیر و به ویژه حمله اخیر به درمسال کارته پروان در کابل٬ تعداد زیادی از سیک ها و هندو های افغانستان را واداشت تا کشور را ترک کنند
وقوع چندین رویداد حمله به سیک ها در سال های اخیر و به ویژه حمله اخیر به درمسال کارته پروان در کابل٬ تعداد زیادی از سیک ها و هندو های افغانستان را واداشت تا کشور را ترک کنند

گورمن سنگهـ، یکی از هندوهای افغان که در هند به سر می‌برد، می‌گوید که سه ماه می‌شود به هند مهاجر شده است.

به اساس باور ها و اعتقادات هندو مذهب ها، این جشن نمادی از پیروزی خیر بر شر یا نور بر ظلمت٬ است

او در مورد بزرگداشت از دیوالی در بیرون از کشور چنین گفت:

"ما دیوالی را در هند بزرگداشت کردیم، اما مسافری بسیار سخت است، وطن و جایداد که به یاد ما می‌آید برای ما سخت تمام می‌شود."

تلاش کردیم شمار دقیق هندوها و سینک‌های موجود در افغانستان را مشخص سازیم، اما با تلاش‌های زیاد نتوانستیم که آمار آنان را به دست آوریم.

امسال ۲۴ اکتوبر برابر بود با روز جشن دیوالی که از سوی هندوها و سیک‌ها در کشورهای مختلف جهان از آن بزرگداشت به عمل آمد.

به اساس باور ها و اعتقادات هندو مذهب ها، این جشن نمادی از پیروزی خیر بر شر (نور بر ظلمت) و از بزرگترین جشن‌های مذهبی و سنتی هندوها است که برای پنج روز برگزار می‌شود.

دیوالی با نواختن موسیقی، آتش بازی و شمع افروزی جشن گرفته می‌شود. جشن نور به اساس تقویم هندوها در میانۀ خزان با رؤیت ماه نو بزرگداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG