لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

وال استریت ژورنال: افغان هایی که به ایالات متحده منتقل شده اند در بلاتکلیفی به سرمی‌برند


تصویر آرشیف: جریان تخلیه افغان ها از میدان هوایی بین المللی کابل
تصویر آرشیف: جریان تخلیه افغان ها از میدان هوایی بین المللی کابل

وال استریت ژورنال

  • روزنامۀ امریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی می نویسد٬ افغان هایی که به ایالات متحده منتقل شده اند در بلاتکلیفی به سرمیبرند و درجستجوی دریافت سند اقامت دایمی آن کشور هستند.

مطلب با قصۀ یک افغان آغاز شده است.

روزنامه می نویسد زمانیکه اسرار با بیش از ۴۰۰ افغان دیگر از کابل به مقصد امریکا سوار طیاره شد، این افسر استخبارات گفت که چیزی را احساس کرد که برای مدت طولانی نداشته است و آن عبارت از مصئونیت است.

اما بیش از یک سال بعد، این دگروال سابق افغان که قبل از رسیدن به کارولینای شمالی دو دهه را در جنگ علیه جنگجویان طالبان گذراند، می گوید که احساس امنیت جای خود را با بلاتکیلفی و دلواپسی عوض کرده است.


اسرار و خانواده اش شامل حدود هشتاد هزار افغانی اند که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به ایالات متحده انتقال داده شده اند اما بسیاری آنها نمی دانند که برایشان اجازۀ اقامت داده خواهد شد یا نی ؟

در مطلب آمده که این افغان ها حتی در حالیکه شروع به یافتن خانه و شغل کرده اند، در برزخ قانونی گرفتار شده اند زیرا مسیر های رسیدن به ویزه یا گرین کارت مبهم باقی مانده است.

حکومت جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده از کانگرس خواسته که برای همه افغانهای تخلیه شده زمینۀ دریافت شهروندی ایالات متحده را فراهم کند.

روزنامه می نویسد که کار روی تصویب قانون در این باره در کانگرس به خاطر چک و بررسی اضافی معطل است.

گلوب اند میل

روزنامۀ کانادایی گلوب اند میل در مطلبی نویسد که گروهی از وکیلان مدافع از دولت فدرال کانادا میخواهد که محدودیت در زمینۀ درخواستها برای حمایت از برخی از پناهجویان افغان در کانادا را بردارد یا حداقل شمارش درخواستهای رد شده را متوقف کند.

در مطلب می خوانیم که دولت کانادا ماه گذشته برنامه جدیدی را پیشکش کرد که به افراد و سازمان های کانادایی اجازه می دهد تا از سه هزار پناهجوی افغان که سند پناهندگی از ادارۀ پناهندگان سازمان ملل متحد یا یک دولت خارجی ندارند٬ حمایت کنند.

در نامه ای که هفته گذشته به شان فریزر وزیر مهاجرت کانادا فرستاده شد، یک رضا کاریک سازمان غیرانتفاعی به نام Northren Lights که با پناهندگان افغان در تورنتو کمک می کند، گفته است که برنامۀ جدید برای افغانها، در مقایسه با تسهیلاتی که برای اوکراینی ها در نظر گرفته شده خیلی نامتناسب است.

هیدر فاینلی در این نامه به تاریخ ۲۲ اکتوبر از فریزر خواسته است که روی برنامۀ ویژۀ که برای افغان ها دیزاین شده است تجدید نظر کند.

در نامه آمده که با افزایش سهمیه متقاضیان و حذف درخواست های رد شده ، فرصت عادلانه تر برای افغان ها در کانادا فراهم می شود که خانواده های خود را اسپانسر کنند تا با آنها در این کشور یک جا شوند.

استیفان وات، یک بنیانگذار سازمان Northren Lights گفته است که برنامۀ جدید نمی تواند نیازهای پناهندگان افغان ، خانواده ها و دوستان آنها در کانادا را بر آورده سازد.

او در مصاحبۀ گفته است که فقط فراهم کردن سه هزار سهمیه در یک بحرانی که میلیون ها نفر اخیراً آواره شده اند ، توهین آمیز است.

این در حالی است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در آگست سال گذشته ، حکومت کانادا تعهد کرده که در مجموع چهل هزار پناهجوی افغان را می پذیرد و تاکنون حدود ۲۳ هزار تن آنها وارد کانادا شده اند.

XS
SM
MD
LG