لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

نتایج امتحان کانکور اعلان شد؛ در میان ده برندهٔ نمرات عالی٬ هیچ دختری وجود ندارد


 تصویر آرشیف: روند اخذ امتحان کانکور در ولایت خوست
تصویر آرشیف: روند اخذ امتحان کانکور در ولایت خوست

ادارۀ ملی امتحانات تحت کنترل طالبان امروز شنبه نتایج امتحان کانکور سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

در کانکور امسال ده تن از پسران توانسته اند نمرات عالی اخذ کنند و در جایگاه اول تا دهم قرار بگیرند.

اول نمره عمومی امسال سلیمان باشنده ولایت هرات است.

اما پارسال و سال پیش از آن دو دختر به نام های سلگی و شمسیه این مقام را کسب کرده بودند.

در امتحان کانکور امسال غلام جیلانی از ولایت هرات توانسته است بلند ترین نمرات را اخذ کند
در امتحان کانکور امسال غلام جیلانی از ولایت هرات توانسته است بلند ترین نمرات را اخذ کند

اعلام نتایج این پرسش را به میان می‌آورد که چرا در میان ده کامیاب برتر امسال دختری وجود ندارد که مقام‌های طالبان هیچ پاسخی به آن نمی دهند.

سلگی باران سال گذشته در امتحان کانکور بلند ترین نمرات را از آن خود کرده بود
سلگی باران سال گذشته در امتحان کانکور بلند ترین نمرات را از آن خود کرده بود


این در حالی است که عبدالسلام حنفی معاون رییس الوزرای حکومت طالبان در جریان اعلام نتایج آزمون کانکور امسال گفته است که روند برگزاری آزمون کانکور شفاف بوده و این روند به خوبی مدیریت شده است:

«ابتکار اداره ملی آزمون سراسری در سال جاری قابل تقدیر است. آن‌ها این فرآیند را از چند مرحله به سه مرحله کاهش دادند. آن‌ها از هدر دادن پول و زمان خودداری کردند.»

مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان
مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان

بر اساس معلومات ادارۀ ملی امتحانات امسال۱۰۶ هزار و ۳۰ دختر و پسر در آزمون کانکور امسال شرکت کردند اما از میان آنان ۸۴ هزار و ۸۶۳ کرسی برای تحصیلات عالی و ۳۶ هزار و ۲۰ کرسی برای آموزش نیمه عالی در نظر گرفته شده است.

در امتحان کانکور امسال هیچ دختری در رده های بالایی اخد نمرات عالی قرار نگرفته است که این مسئله برای بسیاری ها پرسش بر انگیز است

اما به گفتۀ این اداره از شرکت کنندگان در آزمون کانکور ۶۰ هزار نفر در بخش تحصیلات عالی و ۲۵۰۰ نفر در بخش نیمه عالی پذیرفته شده اند.

مقام‌های طالبان اشتراک کننده‌گان آزمون کانکور امسال را ۱۰۶ هزار تن اعلام کرده اند در حالی که این شمار در امتحان کانکور پارسال در حدود ۲۰۰ هزار نفر بود و بر اساس گزارش رادیو آزادی در آن زمان، ۹۷ درصد آنان به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی راه یافتند.

عبدالقادر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات
عبدالقادر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات

همچنان، عبدالقادر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات زیر حاکمیت طالبان می‌گوید که تمام روند آزمون کانکور امسال در یک ماه به پایان رسیده است.

خاموش مدعی شد که امسال شمار راه یافته‌گان به پوهنتون‌های دولتی نسبت به سال های گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

«پیش از این ۶۸۰۰۰ داوطلب در تحصیلات عالی جذب شده بودند و اکنون بیش از ۸۰۰۰۰ نفر در وزارت تحصیلات عالی جذب شده اند. موضوع دوم این است که تعداد داوطلبانی که در رشته های مورد نظر خود موفق نبودند، اما نمرات بالایی داشتند، به آن دسته از پوهنزی‌هایی که ظرفیت داریم، اما داوطلبان انتخاب نکردند و آن دانشکده ها و چوکی ها خالی می ماند، آن چوکی ها را ما دوباره به اعلام می گزاریم و کسانیکه بی نتیجه مانده اند می توانند برای کامیاب شدن به آن با هم رقابت کنند و برای رشته دلخواه خود برای چانس دوم راه پیدا کنند.»

اگرچه سرپرست اداره ملی امتحانات از دانش‌آموزان ناموفق می‌خواهد دوباره تلاش کنند و شانس خود را بیازمایند، اما می‌گوید هر داوطلبی که شکایتی دارد می‌تواند فرم شکایت را پر کند تا بررسی شود.

این اطمینان در حالی داده می شود که دختران شرکت کننده در این آزمون قبلاً گفته بودند که حق انتخاب رشته‌های محدود را دارند و نام بسیاری از فاکولته ها در برگه های توزیع شده به آنان نگاشته نشده بود.

آزمون امسال به دلیل مشکلات متعددی که طالبان آن را تخنیکی می خوانند، به موقع برگزار نشد و نتایج در زمانی اعلام شد که تدریس در پوهنتون های دولتی به نیمه های سال رسیده است.

XS
SM
MD
LG