لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

برنامه غذایی سازمان ملل: منتظر رسیدن کمک‌های بیشتر در آستانهٔ زمستان هستیم


تصویر آرشیف: جریان توزیع کمک های برنامه غذایی سازمان ملل برای نیازمندان در ولایت هرات
تصویر آرشیف: جریان توزیع کمک های برنامه غذایی سازمان ملل برای نیازمندان در ولایت هرات

برنامه غذایی جهان WFP می گوید که برخی کمک های کشور های مختلف با افغانستان عملی شده و آنها چشم به راۀ سایر کمک ها در آستانه زمستان استند.

بخش افغانستان این برنامه در گذشته گفته بود، تا ماۀ مارچ سال ۲۰۲۳، هر ماه برای پانزده میلیون تن از افغان ها مواد غذایی فراهم خواهد شد.

WFP همچنان از ساخت و ساز یک ذخیره بزرگ در افغانستان که گنجایش صد هزار تُن مواد غذایی را داشته باشد، خبر داده بود تا از آن طریق برای مناطق دور افتادۀ افغانستان کمک ها فرستاده شود. اما این برنامه گفته بود که برای تطبیق این پروژه به بیش از یک میلیارد دالر نیاز دارد.

وحید الله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان در افغانستان نا وقت روز جمعه (۲۰ عقرب) به رادیو آزادی گفت که روند کمک رسانی به افغانستان ادامه دارد.

" برای اینکه بتوانیم مواد غذایی را ذخیره کنیم و بتوانیم هر ماه برای پانزده میلیون نفر در طول زمستان تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۳ کمک های مواد غذایی را برسانیم، به ۱.۴ میلیارد دالر نیاز داریم. کمک های در این بخش صورت گرفته و وعده های هم سپرده شده است."

سازمان ملل متحد تعهد کرده است که قبل از رسیدن زمستان مقدار کافی مواد غذایی را وارد می کند تا در جریان ماه های زمستان نیز به مردم توزیع گردد
سازمان ملل متحد تعهد کرده است که قبل از رسیدن زمستان مقدار کافی مواد غذایی را وارد می کند تا در جریان ماه های زمستان نیز به مردم توزیع گردد

اظهارات امانی در حالی صورت می گیرد که شکایت های از چگونگی توزیع کمک ها در افغانستان رو به افزایش نهاده است.

در پیام های که همه روزه به رادیو آزادی می رسد، شماری از مردم شکایت می کنند که کمک ها در برخی موارد برای نیازمندان نمی رسد.

اما وحید الله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان در افغانستان می گوید، این برنامه به رسانیدن کمک برای نیازمندان در اینکشور و تمام جهان، بدون هیچگونه تفکیک متعهد است.

سازمان ملل متحد و برخی از نهاد های جهانی هشدار داده اند که بیشتر از نیمی از افغانها در معرض گرسنه گی شدید و کمبود شدید مواد غذایی رو برو اند

اما او پیشنهاد کرد که مردم برای رسانیدن بهتر کمک ها به نیازمندان، با برنامه غذایی جهان همکاری کرده می توانند.

" در این ارتباط ما شماره تلیفون رایگان در افغانستان داریم که شماره آنست 0790555544. اگر مردم می بینند که کمک های WFP سوء استفاده می شود و به مستحقین نمی رسد، در بازار فروخته می شود و یا حیف و میل می شود، آنها می توانند با ما همکاری کنند و از طریق همین شماره تلیفون معلومات را با ما شریک بسازند تا به مشکل به زود ترین فرصت رسیده گی شود."

سازمان ملل متحد هشدار می دهد که در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان، کشوری که بیشتر به کمک های جهانی متکی بوده، با فقر و گرسنگی روبرو اند و به کمک های فوری نیاز دارند زیرا با حاکمیت دو باره طالبان اقتصاد خیلی ضعیف شده و زنان و مردان در آمار خیلی بلند، کار های شان را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG