لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

سازمان ملل در مورد وضعیت بیجا شده گان داخلی افغانستان ابراز نگرانی کرد


تصویر یکی از کمپ های افراد بیجا شده در ولایت پروان
تصویر یکی از کمپ های افراد بیجا شده در ولایت پروان

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده گان ( UNHCR) در مورد وضعیت افغان‌های بیجا شده در زمستان پیشرو نگرانی جدی نشان داده است.

این اداره در یک اعلامیه هشدار داده که اگر در این زمستان به افراد نیازمند رسیدگی لازم صورت نگیرد، مشکلات موجود چند برابر افزایش خواهد یافت.

یکی از آسیب دیده گان زلزله در افغانستان که نمی‌خواهد به علت نگرانی‌های امنیتی نام اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید که زلزله اخیر در ولایت پکتیکا تمام خانه‌اش را با خاک یکسان کرده است و هشت عضو خانواده اش را نیز از دست داده است:

به گفتهٔ این شخص حالا از منطقهٔ خود بی جا شده و به دلیل سرپناه نداشتن مشکلات دشوار را سپری می‌کند:

«این که خانه به طور کامل از بین رفته و در مورد کمک به شما می‌گویم، آن کمک‌های اولیه مانند خیمه و سایرمواد خوراکی که بود آن زمان تا یک حدی رسید، اما متاسفانه وعده که UNHCR و IOM که خانه می‌سازند تا حال به گونهٔ اساسی کار صورت نگرفته است.»

تخریبات ناشی از زلزله در یکی از مناطق جنوب شرق افغانستان
تخریبات ناشی از زلزله در یکی از مناطق جنوب شرق افغانستان

اما این تنها بی‌جا شده و آواره در کشور نیست بل گزارش‌های زیاد در مورد وضعیت بد خانواده‌های آواره از ولایت‌هایی وجود دارند که گاهی در آن‌جاها درگیری‌ها با افراد طالبان صورت می‌گیرند.

به تازه‌گی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در مورد وضعیت افغان‌های بیجا شده در زمستان پیشرو نگرانی نشان داده است.

سازمان ملل: در بعضی از مناطق افغانستان سردی هوا در زمستان تا منفی ۲۵ درجه پایین می آمد و در این صورت مردم با مشکلات جدی تر رو برو میشوند

این اداره در یک اعلامیه که ناوقت روز جمعه به نشر رسانده گفته که شماری از مردم در افغانستان به دلیل رویدادهای طبیعی اخیر و همچنان جنگ‌ها با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و آنان در زمستان پیشرو با مشکلات چند برابر روبرو می‌شوند.

این اداره هشدار داده اگر برای این افراد بی‌جا شده و نیازمند رسیدگی‌های عاجل صورت نگیرد شاید زمستان پیشرو هر شب و روز از آنان قربانی بگیرد.

همچنان این نهاد نوشته که در بعضی مناطق افغانستان درجه حرارت به منفی ۲۵ درجه سانتی گراد پایین می‌آید و آن زمانی است که شماری زیاد از افراد نیازمند توان تحمل سردی را ندارند و با مشکلات دشوار روبرو می‌شوند.

بیجا شده های داخلی و افرادی که در نتیجه تحولات بیشتر از یک سال گذشته بیکار شده اند٬ به کمک و توجه بیشتری نیاز دارند
بیجا شده های داخلی و افرادی که در نتیجه تحولات بیشتر از یک سال گذشته بیکار شده اند٬ به کمک و توجه بیشتری نیاز دارند

در این اعلامیه همچنان از کسانی که در اثر حوادث طبیعی اخیر به آنان زیان‌های زیاد رسیده اشاره شده و گفته شده که این اداره برای یاری آنان باید هرچی زودتر دست به کار شود.

در کنار این حکومت طالبان نیز می‌گویند که برای کمک رسانی به افراد نیازمند و بی جا شده تلاش می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

«وزارت مهاجرین تلاش می‌کند که زنده گی مهاجرین و برای فراهم سازی مواد سوخت و دوا به آنان کمک کنند. افغانستان از لحاظ اقتصادی با مشکلات مواجه شده است، این‌جا مسوولیت جامعه جهانی و نهاد های بشردوستانه است که با افغان‌ها در این بخش کمک کنند و جهان باید این را به عنوان یک مشکل انسانی بشناسد.»

در ماه‌های گذشته رویداد‎های طبیعی در افغانستان و جنگ در شماری از ولایت‌ها شماری زیاد از افغان ها را از محل سکونت اصلی شان بیجا کرده که همین اکنون با مشکلات گوناگون مواجه هستند.

این افراد نیازمند وقت و ناوقت نگرانی خود را به در مورد وضعیت مطرح کرده و خواستار رسیدگی حکومت و نهاد های بین المللی هستند.

XS
SM
MD
LG