لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

گزارش: افغانستان در سال ۲۰۲۱ با بحران سخت اقتصادی و خوراکی روبرو بوده است


شماری از افغان ها در ولایت سرپل برای دریافت کار روز مزد در انتظار اند. عکس از آرشیف
شماری از افغان ها در ولایت سرپل برای دریافت کار روز مزد در انتظار اند. عکس از آرشیف

روح الله ۳۰ ساله باشندۀ ولایت هرات است.

وی که سرپرستی یک خانوادۀ سه نفری را به عهده دارد می‌گوید، در یک سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی شب و روز سختی را سپری کرده و این وضعیت هنوز هم ادامه دارد.

روح الله: من مدت یک سال با طالبان کار کردم، اما آنان برای ما معاش ندادند، همۀ ما را از کار برکنار کردند

روح الله به رادیو آزادی می‌گوید که در نظام جمهوریت کارمند دولت بود و با حقوق ماهواری که بدست می‌آورد نیازهای اولیۀ خانواده‌اش را تأمین می‌کرد:
"تحولی که به میان آمد در قدم نخست من وظیفه‌ام را از دست دادم، شخصاً من مدت یک سال با طالبان کار کردم، اما آنان برای ما معاش ندادند، همۀ ما را از کار برکنار کردند، حداقل عایدی را که در نظام گذشته داشتیم با آن گذاره می‌کردیم، اما حالا با مشکلات زیاد روبه‌رو شدیم، گاهی یک طرف دست می‌اندازم گاهی طرف دیگر، تا حال وظیفۀ درست به دست نه آوردیم."

یک باشندۀ ولایت زابل که قبلاً کارمند دولت بود و حالا نمی‌خواهد به دلیل مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود، از سختی‌های زندگی‌اش در یک سال گذشته حکایت می‌کند: "من در بست ان، تی،‌ای استخدام شده بودم و معاش خوب داشتم، اما بدبختانه با سقوط نظام جمهوریت نه تنها این که برخی ما از وظیفه برکنار شدیم، بست‌های (ان، تی، ای) هم لغو شد ما را به بست شش معرفی کردند، من پس از یک ماه مجبور شدم که وظیفه را رها کنم، تا حال هیچ وظیفه پیدا نکردیم و این طبیعی است که از عهدۀ مصرف و مسئولیت‌های خانواده به آسانی برآمده نمی‌توانم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به تازگی دفتر خوراکه و زراعت سازمان ملل متحد (FAO) در یک گزارش تازۀ خود گفته است که افغانستان در سطح کشورهای منطقه از جمله سه کشوری است که در سال ۲۰۲۱ میلادی با بحران شدید اقتصادی و خوراکه روبه‌رو بوده است.

این سازمان در گزارشی که در نهم ماه نومبر نشر کرده گفته است، بی‌ثباتی سیاسی، خشک‌سالی، جنگ و کرونا از عواملی بوده است که بیش از نیم نفوس افغانستان (۲۲.۸) درصد آن به شدت آسیب دیده است.

افراد نیازمند برای دریافت کمک درکابل صف بسته اند. عکس از آرشیف
افراد نیازمند برای دریافت کمک درکابل صف بسته اند. عکس از آرشیف

به اساس گزارش (اف، ای، او) افغانستان در میان هشت کشور کمتر توسعه‌یافتۀ آسیا نیز مقام اول را دارد که با بی‌ثباتی شدید روبه‌رو است.

پس از افغانستان، بنگلادش، بوتان، کمبودیا، میانمار، نیپال، و شماری از کشورهای دیگر هم هستند که در یک سال گذشته با مشکلات متعدد اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی روبه‌رو بوده اند.

قابل یادآوریست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، کمک‌های خارجی به این کشور متوقف شده، عواید نهادهای داخلی متاثر شده و بیشتر مردم وظایف‌شان را از دست دادند.

هرچند پیش از این طالبان بارها گفته اند که وضعیت بشری در این کشور به اندازه‌ای خراب نیست که در گزارش نهادهای بین‌المللی انعکاس می‌یابد، اما نهادهای بین‌المللی هر از گاهی در مورد وضعیت اقتصادی و بشری افغان‌ها نگرانی‌های خود را مطرح کرده و خواهان کمک به افغان‌ها شده اند

XS
SM
MD
LG