لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

سازمان عفو بین الملل: طالبان باید به خاطر نقض حقوق بشر٬ حسابده قرار داده شوند


تصویر آرشیف: طالبان با فیر های هوایی یک گردهمایی زنان را در کابل متفرق ساختند.
تصویر آرشیف: طالبان با فیر های هوایی یک گردهمایی زنان را در کابل متفرق ساختند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان باید در پیوند به موارد نقض حقوق بشر در افغانستان٬ پاسخگو قرار داده شوند.

سمیرا حمیدی، کمپاینر این سازمان برای جنوب آسیا گفته است که طالبان با وجود معافیت هنوز هم به تخطی از حقوق بشر ادامه می‌دهند.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به بازداشت شماری از فعالان زن در افغانستان و آزار و اذیت کسانی که در برابر پالیسی‌های "ظالمانۀ" طالبان می ایستند٬ گفته است که این ها همه تخطی از موازین حقوق بشری است.

داکترحمیرا فرهنگیار، یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید، تا هنوز از سرنوشت زن‌های بازداشت شده از سوی طالبان خبری نیست.

"متاسفانه اخیراً یک تعداد از فعالان زن از سوی طالبان بازداشت شده اند که تا هنوز از وضعیت کنونی‌شان معلوماتی در دست نیست که از این میان سه خواهر به نام‌های ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف و تعداد زیاد همکاران‌شان که بازداشت شدند، مدت ده روز می‌گذرد و تا حال از سرنوشت شان اطلاعات دقیقی در دست نیست."

فرحت پوپلزی یکی از زنان معترض که گفته میشود طالبان وی را در کابل بازداشت کرده اند
فرحت پوپلزی یکی از زنان معترض که گفته میشود طالبان وی را در کابل بازداشت کرده اند

در همین حال سمیرا حمیدی، کمپاینر سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا گفته است که بدون شک در وضعیت کنونی انتقام گیری و این گونه بازداشت‌ها فضایترس و انتقام گیری را بیشتر می‌سازد.

سازمان عفو بین الملل: طالبان هنوز هم از معافیت برخوردار هستند و به تخطی از حقوق بشر ادامه می‌دهند

بانو حمیدی در مورد ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسفی وهمکاران‌شان که مدت ده روز می‌شود از سوی طالبان بازداشت شده اند، در اعلامیه‌ای که در ویبسایت سازمان عفو بین‌الملل نشرشده، گفته است که طالبان هنوز هم از معافیت برخوردار هستند و به تخطی از حقوق بشر ادامه می‌دهند:

"ما پس از پانزده ماه هنوز هم می‌بینیم که گروه طالبان با وجود این که نقض سریع و آشکار حقوق بشری را که انجام می‌دهند، هیچ نوع حسابده قرار داده نشده اند، جامعۀ بین‌المللی هم با نشر اعلامیه‌ها اکتفا می‌کند که این برای ما کافی نیست و ما طبعاً از طریق دادخواهی و آوردن فشار بالای جامعۀ بین‌المللی خواهان یک سیستم حسابدهی جدی و قوی بالای طالبان در قسمت نقض حقوق زنان و دختران هستیم "

سمیرا حمیدی
سمیرا حمیدی

تلاش کردیم در این باره دیدگاه حکومت طالبان را بگیریم، اما سخنگویان‌ حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان حدود ده روز پیش در یک نشست خبری گفت، شماری از فعالان حقوق زن تلاش می‌کنند که برضد حکومت مظاهره کرده و جهانیان را بی‌باور سازند.

این درحالیست که به تازگی حدود صد تن از زنان فعال افغانستان به روز دوشنبه در پیوند به وضعیت زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان نامه‌های جداگانه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده اند.

نقض گستردۀ حقوق بشری، قتل‌های هدفمند، شلاق زدن، بازداشت‌های بی‌دلیل و شکنجه، نکاح اجباری و زیرسن، حجاب اجباری، بستن مکتب‌های دخترانه،ورزشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی به روی زنان و دختران از مواردی اند که در این نامه‌ها ذکر شده اند.

این درحالیست که امروز ۱۵ نومبر حاکمیت طالبان در افغانستان۱۵ ماهه شد.

حکومت طالبان متهم است که در این مدت برای تامین حقوق زنان هیچ کاری را انجام نداده و با گذشت هر روز محدودیت‌های بیشتری را بر آنان وضع می‌کند.

XS
SM
MD
LG