لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

امیری: افراط گرایی طالبان منجر به بی ثباتی و فرار مردم از افغانستان می‌شود


رینا امیری، نمایندهٔ ویژه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان
رینا امیری، نمایندهٔ ویژه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان

افزایش محدودیت‌های طالبان بر زنان به ویژه اقدام اخیر طالبان مبنی بر ممنوعیت پارک رفتن زنان نگرانی مقام‌های امریکا را برانگیخته است.

به تازگی رینا امیری، نمایندهٔ ویژه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان خطاب به کسانی که از بنیاد‌گرایی در افغانستان هراس دارند گفته، آنان باید از سیاست‌های طالبان در برابر زنان و دختران، محروم کردن آن‌ها از آموزش و کار، حتی گرفتن شادی کوچک از آن‌ها مانند حق رفتن به پارک‌ها نیز نگران باشند.

او در صفحهٔ توییترش نوشته است،‌ افراط گرایی از سوی طالبان منجر به بی ثباتی، ایجاد فقر و فرار بیشتر مردم از افغانستان خواهد شد.

رینا امیری در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که طالبان در یک اقدام تازه زنان را از رفتن به پارک‌ها ورزشگاه‌ها و حمام‌ها منع کرده‌اند.

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره تا زمان نشر گزارش پاسخ ندادند.

اما پیش از این عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رادیو آزادی گفته بود که این تصمیم بخاطر نبود فضای مناسب در پارک‌ها گرفته شده است.

در همین حال کارن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان نیز روز شنبه در رشته توییت‌هایی محدودیت طالبان، مبنی بر منع زنان از رفتن به پارک‌ها را نکوهش کرد.

همچنان پتریشا گاسمن، معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر روز جمعۀ گذشته در پیامی به رادیو آزادی گفت که طالبان با این اقدام‌های شان نشان می‌دهند که هیچ ارزشی برای حقوق بنیادی بشری نمی‌دهند.

مونسه: اگر جامعهٔ جهانی مصروف یک تصمیم گیری در مورد افغانستان باشد یک روز هم دیر است.

از سوی هم فعالان حقوق زن در افغانستان با ابراز نگرانی از محدودیت‌ها اخیر طالبان بر زنان می‌گویند، جامعهٔ جهانی برای برداشتن این محدودیت‌ها یک روز هم باید تأخیر نکنند.

مونسه مبارز فعال حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اگر از آدرس یک انسان، دیدگاه و احساس بشری با قضیهٔ افغانستان برخورد بکنیم، قطعاً قابل نگرانی است و حتی اگر جامعهٔ جهانی مصروف یک تصمیم گیری در مورد افغانستان باشد یک روز هم دیر است."

به گفتهٔ بانو مبارز، جامعهٔ جهانی باید برای تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان وارد عمل شود.

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه حکوکت طالبان را نیز داشته باشد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

این در حالیست که طالبان ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان را بازداشت کردند و همکاران فرحت پوپلزی، عضو حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان هم ادعا می‌کنند که او از سوی طالبان بازداشت شده است.

همکاران این دو فعال حقوق زنان می‌گویند تا اکنون از سرنوشت آن‌ها هیچ اطلاعی در دست نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پیوند به بازداشت بانو یعقوبی گفته بود، زنان معترض از بیرون دستور می‌گیرند تا بی‌باوری را ایجاد کنند.

در حالیکه طالبان خود را بر رعایت حقوق زنان و دختران افغان در چارچوب اصول اسلام متعهد می‌دانند، اما در نزدیک به ۱۵ ماه حاکمیت‌شان، دختران بالاتر از صنف ششم اجازهٔ رفتن به مکتب را ندارند، اکثریت زنان شاغل در اداره‌های دولتی خانه نشین شده اند، زنان اجازهٔ سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی را ندارند و در تازه ترین مورد دیگر نمی‌توانند به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه بروند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG