لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

برخی مردم و بازرگانان: هرچه زودتر گذرگاه سپین بولدک را بازگشایی شود


آرشیف، شماری از کسانی‌که در گذرگاه سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند.
آرشیف، شماری از کسانی‌که در گذرگاه سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند.

شماری از مردم و بازرگانان از حکومت طالبان و پاکستان می‌خواهند هرچه زودتر گذرگاه سپین بولدک را بازگشایی کنند.

به‌گفته آنان با بسته ماندن این گذرگاه افزون بر چالش‌های عموم مردم، احتمال وارد شدن میلیون‌ها دالر خساره به بازرگانان افغان وجود دارد.

گذرگاه سپین بولدک هفته گذشته پس از آن از سوی حکومت پاکستان بسته شد که یک مرد مسلح بر نظامیان مرزی پاکستان تیراندازی کرد.

در نتیجۀ آن یک تن از آنان کشته و دو تن دیگر شان زخمی شدند.

روح‌الله یک تن از مریض‌داران می‌گوید، چهار روز می‌شود با مادر بیمارش پشت دروازه بسته گذرگاه سپین بولدک مانده است.

او می‌گوید برای درمان مادرش می‌خواهد پاکستان برود.

به‌گفته این باشندۀ ولایت تخار، اکنون با مادر بیمارش در یکی از هوتل‌های نزدیک گذرگاه سپین بولدک چشم‌ به راه باز شدن آن هستند تا بتواند مادرش را به پاکستان برساند.

شماری از کسانی‌که در سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند.
شماری از کسانی‌که در سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند.

او می‌افزاید: "مشکلات است چه کنیم مجبوری است، این‌جا ماندیم مرز هم بند است، چهار روز می‌شود می‌گویند آنان جنگ کردند، پس ما هم نشستیم که چطور می‌شود، مرز هرچه زودتر باز شود، ما از دولت، از امارت اسلامی و پاکستان می‌خواهیم که هرچه زودتر مرز را باز کنند، آنان باید بنشینند و صلح کنند چرا که ما با مشکلات زیادی این‌جا روبه‌رو هستیم."

وزیر محمد که باشنده ولایت غزنی است و اکنون همانند روح‌الله و مادرش در انتظار بازگشایی گذرگاه سپین بولدک است می‌گوید در پاکستان نانوا است.

او می‌گوید در این چند روز نه پولی برای بودوباش در هوتل برایش مانده و نه برای خورد و نوش.

این باشنده ولایت غزنی همچنان می‌گوید، به شمول زنان و اطفال بیشتر مردم در هوای سرد بیرون، برای بازگشایی این گذرگاه انتظار می‌کشند.

وزیر محمد به رادیو آزادی گفت: "مجبوری است، نه پول است که به هوتل نان بخورم، در پهلوی دروازه نشسته ام، نه پول همراه‌ام است نه دروازه باز می‌شود."

آرشیف، شماری از مسافرانی که در گذرگاه سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند
آرشیف، شماری از مسافرانی که در گذرگاه سپین بولدک منتظر رفتن به پاکستان اند

گذرگاه سپین بولدک-چمن از نگاه اقتصادی نیز به افغانستان مهم است.

بخشی از صادرات و واردات کالاها بین افغانستان و پاکستان از همین گذرگاه صورت می‌گیرد.

عبدالاحد از بازرگانانی که از گذرگاه سپین بولدک صادرات و واردات می‌کند، می‌گوید در صورت ادامۀ بسته ماندن این گذرگاه، احتمال خسارات هنگفت مالی به بازرگانان افغان وجود دارد‌.

عبدالاحد می‌گوید: "این یک بندر بزرگ است، برای صادرات و واردات ما و در رفت‌وآمد مردم عام، به‌خاطر این ما بسیار متضرر هستیم، پس اگر ادامه پیدا کند تقریباً به میلیون‌ها دالر به تجار ضرر می‌رساند."

تلاش کردیم در مورد پیامدهای بسته بودن گذرگاه سپین بولدک در این چند روز و خسارات وارده به بازرگانان افغان جزئیات داشته باشیم، اما مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان زیر حاکمیت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی تا زمان نشر این گزارش پاسخ ندادند.

خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع افغانستان ناوقت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که ادامۀ بسته ماندن گذرگاه سپین بولدک به فاسد شدن مواد غذایی می‌انجامد.

خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع افغانستان

با این همه نگرانی‌ها از بلند رفتن نرخ برخی مواد در بازر افغانستان با ادامه بسته ماندن گذرگاه سپین بولدک وجود دارد.

اما اکنون مقام‌های پاکستان برای باز کردن گذرگاه سپین بولدک به روی رفت‌وآمد می‌خواهند که آن مرد تفنگدار از سوی حکومت طالبان به آنان سپرده شود.

خواستیم در مورد چند و چون این مسئله از حکومت طالبان بشنویم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، قهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت تجارت حکومت طالبان و عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سه شنبه هفته گذشته ۲۴ ماه عقرب در حساب تویتر خود از گماشتن هیئت بلند پایه برای بررسی این موضوع خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG