لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

نگرانی دو مقام امریکایی از حمله احتمالی القاعده و داعش به امریکا


آرشیف - بیرق امریکا
آرشیف - بیرق امریکا

کریستین ابی زید، رئیس مرکز تروریسم ادارۀ استخبارات ملی امریکا به کمیتۀ امنیت داخلی مجلس نمایندگان این کشور گفته که خشونت و افراط گرایی همچنان تهدیدی برای غرب است.

بانو ابی زید به کمیتۀ امنیت داخلی مجلس نمایندگان امریکا گفته که به نظر می‌رسد شاخۀ خراسان داعش فعالیت‌هایش را به خارج از افغانستان گسترش خواهد داد:
"تهدیدی که بیش از همه مرا در مورد افغانستان نگران می‌کند شاخۀ خراسان داعش است که از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان توانایی خود را نشان داده است و من نگران گسترش حملات آنها در خارج از افغانستان هستم، بنا بر این یکی از اولویت‌های اصلی ما است."

وی افزود که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در ماه جولای، عقب‌گرد استراتیژیک برای این گروه بوده و شاخۀ افغانستان این شبکه در حال حاضر در موقعیت ضعیفی قرار دارد، اما وی گفت که القاعده هنوز هم قصد حمله به منافع امریکا را دارد.

کرسیتوفر -ری، رئیس آژانس تحقیقات فدرال ایالات متحده هم به کمیته مذکور گفته که اف.بی.آی از وضعیت افغانستان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان نگران است؛ زیرا به گفتۀ وی، پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، آنان در کار جمع‌آوری اطلاعات در آن کشور با چالش‌هایی زیادی مواجه شده اند.

به گفتۀ او، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده قصد دارند تا حملات بزرگی را در امریکا انجام دهند:
"ما از رابطۀ شبکه القاعده با طالبان و دیدگاه این گروه در مورد بازسازی مجدد این شبکه بسیار نگران هستیم و یکی از این نگرانی بودن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در قلب کابل است. می‌خواهم بگویم که ما نگران حملۀ احتمالی القاعده و شاخۀ خراسان داعش به امریکا یا جاهای دیگر هستیم."

این نگرانی‌ها پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ طیاره های بدون سرنشین امریکا در کابل در ۳۱ جولای سال جاری افزایش یافت.

در مورد این نگرانی تازۀ امریکا از حکومت طالبان نیز پرسیدیم، سخنگویانش پاسخی به پرسش‌های ما ندادند، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که خاک افغانستان علیه هیچ کشور همسایه و خارجی استفاده نخواهد شد.

وی همچنین تهدید گروه داعش در افغانستان را جدی ندانسته و گفته بود که این گروه از بین رفته و جغرافیای مشخصی در افغانستان ندارد.

مجاهد گفته بود که بسیاری از داعشی‌ها کشته شده اند و آنهایی هم که هنوز زنده اند از بین خواهند رفت.

اما پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان، حملات شاخۀ خراسان گروه داعش در این کشور افزایش یافته است.

حمله بر عالمان دینی طرفدار طالبان، مساجد صوفی‌ها و افغان‌های هزاره هدف این گروه است که مسئولیت بیشتر این گونه حملات را نیز این گروه به عهده گرفته است.

با این حال هیچ گروه مسلحی مسئولیت حملۀ مرگبار بر مرکز آموزشی کاج را که در آن ۵۳ تن که بیشترشان دختران بودند کشته شدند، بر عهده نگرفته است، هرچند نهادهای امنیتی طالبان داعش را مسئول آن خوانده اند.

این حمله نه تنها ترس از شاخه خراسان داعش را در داخل کشور افزایش داده، بلکه نگرانی‌هایی را در سطح بین‌المللی نیز ایجاد کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG