لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

روز جهانی مبارزه با فساد؛ برخی افغان‌ها: فساد اداری هنوز هم است و مبارزه فقط شعار است


آرشیف
آرشیف

نهم دسامبر روز جهانی مبارزه با فساد! حکومت طالبان ادعا می‌کند که توانسته جلو فساد در اداره‌های دولتی را بگیرند و اجازه نمی‌دهد که رشوت داده یا گرفته شود، آن‌چه شماری از افغان‌ها آن‌را رد کرده و در حد یک شعار می‌دانند.

این ادعای بزرگ مبارزه با فساد در حالی از سوی طالبان مطرح می‌شود که دسترسی به اطلاعات در تمام افغانستان محدود شده و همچنان کدام ادارۀ ناظر مستقل بر ادارات دولتی وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز جمعه «۱۸ قوس ۱۴۰۱» به رادیو آزادی گفت، آنان همچنان به‌خاطر شفافیت بر همه نهادهای دولتی نظارت می‌کنند.

به‌خاطر شفافیت بر همه نهادهای دولتی نظارت می‌کنیم.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

مجاهد می‌افزاید: "فساد از بین رفته است. ما به‌خاطر از بین بردن فساد اداری گام‌های جدی برداشتیم و جدی هستیم، اجازه نمی‌دهیم که فساد شود."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

این ادعا در حالی می‌شود که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، تنها در بخش توزیع پاسپورت، صدها تن در گفت‌وگو با رادیو آزادی از فساد در این روند گفتند.

همین‌گونه خود طالبان هم بارها از بازداشت شماری از کسانی خبر دادند که به‌گفتۀ آنان، به‌خاطر گرفتن پاسپورت به مردم، از آنان پول گرفته بودند.

شماری از افغانان نیز می‌گویند، فساد اداری هنوز هم در افغانستان موجود است و مبارزه با فساد فقط در حد شعار است.

فساد اداری هنوز هم در افغانستان موجود است و مبارزه با فساد فقط در حد شعار است.
شماری از افغانان

روح‌الله باشندۀ کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت: "گفته می‌توانم که اکنون فساد بیخی به اوج خود رسیده، افزون بر او مبارزه با فساد فقط یک شعار است، اصلاً در برابر آن مبارزه نشده‌است، حکومت کنونی هم که تأکید می‌کند با فساد مبارزه کرده، اما تا کنون نتوانسته این کار را بکند."

یک تن دیگر هم که نمی‌خواهد نام و جایش در گزارش گفته شود به رادیو آزادی گفت: "خدمات دیگری نیست، تمام فساد فقط در ادارات پاسپورت و تذکره است اکنون هم پاسپورت در بازار به دو هزار دالر ساخته می‌شود، به‌خاطری‌که مردم به آن ضرورت دارد."

در ۲۰ سال گذشته افغانستان در صدر فهرست کشورهایی که در آن‌ها فساد وجود دارد قرار داشت، اما امسال این فهرست تا کنون اعلان نشده‌است.

افزون بر آن اکنون بحث مهم دیگر نبود حساب‌دهی و شفافیت است.

به‌گونۀ مثال وزارت معادن حکومت طالبان یک تعداد معادن را به قرارداد داده، اما معلومات مربوط به این قراردادها را نه با مردم و نه با رسانه‌ها شریک کرده و تنها هر هفته در مورد پولی که از این معادن بدست می‌آورد، معلومات می‌دهد.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، حساب‌دهی وجود دارد و حدود دو ماه پیش تمام ادارات آنان به مردم از فعالیت‌های خود حساب‌دهی کردند.

نگرانی در مورد فساد اداری در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که امروز، نهم دسمبر از سوی سازمان ملل روز جهانی مبارزه با فساد نام‌گذاری شده‌است.

نهم دسمبر از سوی سازمان ملل روز جهانی مبارزه با فساد نام‌گذاری شده‌است.

هدف از نام‌گذاری این روز، جلوگیری از فساد و بلند بردن آگاهی عامه در مورد پیش‌گیری از فساد است.

XS
SM
MD
LG