لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

یک هیئت علمای پاکستان با مقام‌های طالبان در کندهار و کابل گفتگو می‌کند


بیرق ملی پاکستان
بیرق ملی پاکستان

مقام‌های پاکستانی در چمن تأیید کردند که یک هیئت چهار نفری از عالمان دینی این کشور به کندهار و کابل سفر و با مقام‌های وزارت دفاع طالبان صحبت خواهد کرد.

روزنامهٔ تایمز صبح روز دوشنبه نوشته است، هدف اصلی این سفر بحث روی جنجال‌های اخیر در خط دیورند به ویژه در دروازهٔ سپین بولدک - چمن است.

طاهرخان، خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید، انتظار می‌رود که این هیئت امروز دوشنبه به کندهار برود:
"وضعیتی که در چمن - سپین بولدک بود و میان هر دو طرف فیر صورت گرفته بود، تلفات وارد شده بود و خشونت رخ داده بود، این فکر وجود داشت که چطور این حالت بحرانی پایان یابد و راه رفت و آمد باز باقی بماند، به این فکر شدند که عالمان دین بروند و تلاش کنند با عالمان دینی در کندهار صحبت کنند."

رادیو آزادی از سخنگویان حکومت طالبان در مورد این سفر هیئت پاکستانی پرسید، اما آنها پاسخ ندادند، اما پیش از این گفته بودند که از طریق گفت‌وگو بر حل مشکلات تأکید می‌کنند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، نیروهای طالبان و عساکر پاکستانی چندین بار در امتداد خط دیورند در دروازهٔ چمن و شمار مناطق دیگر با هم درگیر شدند که به هر دو جانب تلفات نیز وارد شد.

بیشترین تلفات در درگیری‌های سپین بولدک – چمن به میان آمده بود.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند، از ۱۱ الی ۱۵‌ دسامبر در حملات نیروهای طالبان ۹ تن کشته شدند و ۴۵ تن دیگر زخم برداشته اند.

مقام‌های حکومت طالبان گفته اند، در حملات سربازان پاکستانی یک سرباز آنان کشته شده و به شمول ۳ غیرنظامی ۱۳ تن دیگر زخمی شده اند.


تیره‌گی روابط میان طالبان و پاکستان تنها بر خط دیورند محدود نیست، بلکه روی‌کرد نادرست حکومت پاکستان با مهاجران افغان و زندانی ساختن آنان مشکل دیگر است که طالبان را مجبور کرده تا با جانب پاکستانی در مورد آن گفت‌وگو کند.

سفارت حکومت طالبان در پاکستان ناوقت روز یک‌شنبه در صفحهٔ توییتر خود نوشته است، با وزارت خارجه و وزارت امور مهاجرین پاکستان در این مورد صحبت کرده است.

منبع می‌افزاید، مقام‌های پاکستانی تعهد کردند که در ۳ هفتهٔ آینده مشکلات موجود در مورد بازداشت مسافران و مهاجران افغان حل، زنان، کودکان، کهن‌سالان و بیماران در بند از زندان‌های پاکستان رها خواهند شد.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌افزاید، اخیراً دو هزار افغان در پاکستان زندانی شدند که از این میان ۵۰۰ تن آنان با تلاش‌های آنان از بند رها شدند.

پالیسی سخت‌گیرانهٔ پاکستان در بخش ویزای این کشور سبب شده که بسیاری از افغان‌ها از راه‌های غیرقانونی به این کشور بروند.

شاهد حسین، معاون اتاق تجارت و صنعت پاکستان به تازگی گفته است، این رویکرد پاکستان سبب شده تا هر دو کشور در بخش تجاری آسیب ببینند.

او از حکومت پاکستان خواسته است تا در بخش صدور ویزای پاکستان به افغان‌ها سهولت ایجاد کند.

به اساس آمار رسمی اتاق تجارت و صنعت پاکستان، داد و ستد تجاری میان افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۱۲ به این‌سو کاهش یافته و از ۲.۶ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۲ امسال به ۶ میلیون دالر کاهش یافته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG