لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

حملات تازه روسیه بر اوکراین؛ کیف نگران عملیات تهاجمی قوای روسی است


نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد
نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد

از حمله های تازۀ راکتی روسیه در اوکراین گزارش شده است. این در حالی است که کیف گفته که مسکو ممکن است عملیات تهاجمی جدیدی را آغاز کند.

مقام های اوکراینی از انفجار ها در حد اقل سه شهر این کشور امروز خبر دادند و گفتند که روسیه حملۀ راکتی بزرگ را به تاسیسات و زیربنا های انرژی انجام داده است.

ایهورترخوف شاروال خارکیف در پیامی در تلگرام می گوید پس از آنکه مقامات گفتند سه راکت به زیرساخت های مهم اصابت کرده است، جریان برق در این شهر قطع شد.

قطع جریان برق در منطقه سومی در شرق اوکراین نیز گزارش شده است.

از سوی دیگر اردوی اوکراین امروز اعلام کرد که حملات نیروهای روسی را در نزدیک به ۲۲ محلۀ رهایشی در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین دفع کرده است.

دفتر لوی درستیز قوای مسلح اوکراین در بیانیه ای می گوید که قوای، به گفته اش متجاوز، روز گذشته ۲۳ حملۀ هوایی و ۴ حملۀ راکتی انجام دادند که دو حمله بر اهداف ملکی در خارکیف صورت گرفته است.

نیروهای اوکراینی
نیروهای اوکراینی

اردوی اوکراین گفته است که تمرکز اصلی روسیه بر شهر های باخموت و افیدیفکا در شرق اوکراین باقی مانده و در عین حال همچنان تلاش می کند که جای پای محکمتر در منطقۀ جنوبی زاپروژیا به دست آورد.

نیروهای روسی دیروز نیز به حملات بر تاسیسات مهم انرژی اوکراین ادامه دادند که در نتیجۀ آن به گفتۀ مقام های اوکراینی به شماری از غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

جریان برق در شهر تازۀ آزاد شدۀ خرسون در شرق اوکراین به دنبال حملۀ روسیه کاملاً قطع شده است.

یاروسلاف یانوشیویچ مسئول ادارۀ نظامی این شهر گفته است که در این حمله دست کم دو تن دیروز کشته و نه تن دیگر زخمی شدند.

او افزوده که این دومین روز است که نیروهای روسی پی هم به ساحات مرکزی شهر خرسون حملاتی را انجام می دهند.

ولکر تورک کمیشنرعالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر
ولکر تورک کمیشنرعالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر

در این حال ، ولکر تورک کمیشنرعالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر هشدار داده است که دوام حملات به زیر ساخت های اوکراین منجر به وخامت جدی وضعیت بشری و باعث آواره شدن افراد بیشتر خواهد شد.

او که هفتۀ گذشته از اوکراین دیدن کرد روز گذشته در سخنرانی در شورای حقوق بشر در ژنو گفت که حملات روسیه ، زندگی میلیون ها تن را در اوکراین با دشواری شدید رو به رو کرده است.

او در این مورد هنگام ارائۀ گزارش اش در بارۀ اوکراین سخن گفت.

این گزارش نشان می دهد که نیروهای روسی دست کم ۴۴۱ غیرنظامی را در روز های نخستین تهاجم روسیه در اوکراین کشته اند.

مسکو اما هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG