لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

تعدادی از استادان پوهنتون ها در اعتراض به ممانعت تحصیل دختران٬ استعفا دادند


دروازهٔ ورودی پوهنتون کابل
دروازهٔ ورودی پوهنتون کابل

از روز چهارشنبه به این سو و پس از آن که دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دانشجویان دختر در افغانستان بسته شد، شماری از استادان پوهنتون به رسم اعتراض از وظایف‌شان کنار رفته اند.

آنان می‌گویند، نمی‌توانند بی‌عدالتی در برابر دختران را که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند تحمل کنند و از این سبب به وظایف‌ شان نمی‌روند.

جاوید مومند استاد پوهنتون است.

او روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، هیچگاهی فکر نکرده بود که وظیفۀ مقدس استادی را کنار بگذارد، زیرا به باور وی، در حال حاضر مردم افغانستان بیشتر از هر چیز دیگر به آموزش نیاز دارند.

"ما و شما افغان‌ها همه درد دیده هستیم و یگانه درد ما همین بی‌سوادی بود که به سطح بلند وجود داشت و از همین سبب با مشکلات زیاد روبه‌رو بودیم. در گذشته زمینۀ تحصیل برای دختران برابر نبود، پس از خبر شدن از حکم طالبان خبر شدم که خواهران ما از ادامۀ تحصیل محروم شدند شب خواب‌ام نبرد و به این فکر می‌کردم که در این شرایط حساس افغانستان چنین تصمیم عجولانه گرفته شده، احساس عجیبی برایم پیدا شد با خود فیصله کردم که دیگر کاری از دستم نمی‌آید اما استعفا کرده می توانم ."

تعدادی از محصلان پوهنتون
تعدادی از محصلان پوهنتون

در همین حال استاد امین الله وزیری که به گفتۀ خودش در پوهنتون‌های خصوصی سلام، هیواد، طلوع آفتاب و باختر مصروف تدریس بوده، به رایو آزادی گفت، بخاطر محصلان دختر که در خانواده‌اش اند و تمام محصلان دختر در افغانستان که از ادامۀ تحصیل منع شده اند، به گونه اعتراض از وظیفه‌اش کنار رفته است.

امین الله وزیری یکی از استادان پوهنتون: ممکن تا هفته‌های بعدی شمار دیگر از استادان نیز استعفا بدهند

"متاسفانه به دلیل این که در مکتوب صادر شده از سوی تحصیلات عالی مبنی بر منع ادامۀ تحصیل دختران و از این که دلیل آن نیز در مکتبوب تصریح نشده است به همین سبب تصمیم به تحریم ساختن دروس گرفتیم و ناچار شدیم که دیگر به صنف نرویم و استعفا بدهیم ممکن تا هفته‌های بعدی شمار دیگر از استادان نیز استعفا بدهند ما اگر درس بدهیم و در خانه بپرسند که کجا رفته بودی بگویم به تدریس رفته بودیم سر روحیۀ دختران ما تاثیر بد می‌گذارد."

این درحالیست که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان شماری از استادان پوهنتون وظایف‌ شان را کنار گذاشته و از افغانستان خارج شدند.

با آنکه ارقام رسمی در این مورد از سوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نشر نشده، اما گفته می‌شود که صدها استاد پوهنتون در این اواخر به بیرون از افغانستان سفر کرده اند.

زرغونه زیور، استاد پیشین پوهنتون کابل که ۴۵ سال تجربۀ تدریس را دارد، به رادیو آزادی گفت، استعفای کدرهای علمی زیان‌های را در سطح اکادمیک ببار می‌آورد که جبران آن تا سال‌ها امکان ناپذیر خواهد بود.

"مردم سال‌ها تحصیل کردند، ماستری گرفتند، دکتورا گرفتند تجربه بدست آوردند به وطن خدمت کردند، اما امروز مجبور شدند که استعفا بدهند این برای تعلیم و تحصیل زیان بار است تا صد سال دیگر پوهنتون پوهنتون قبلی نمی‌شود و هدف این برنامه نیز همین است که مردم افغانستان از علم و تحصیل بی بهره بمانند."

می‌خواستیم دیدگاه حافظ ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان را در این رابطه بپرسیم، اما او تنها گفت که سرپرست وزارت تحصیلات عالی امروز یا فردا در جریان یک کنفرانس خبری در مورد چگونگی بسته شدن پوهنتون‌های دختران وضاحت خواهد داد.

دروازه‌های پوهنتون‌ها در افغانستان در حالی به روی محصلان دختر بسته شده که پیش از این حکومت طالبان زیر نام تطبیق شریعت اسلامی صنف‌های دختران را از پسران جدا کرده بود و حتی گفته می‌شود که استادان مرد نیز در تدریس برای محصلان دختر سهم نداشتند.

XS
SM
MD
LG