لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

روزنامهٔ گاردین: فهمیدن این مسئله دشوار است که طالبان چی میخواهند


افراد طالبان در روی یک جاده در ولایت هرات
افراد طالبان در روی یک جاده در ولایت هرات

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره تازه خود در مطلبی نوشته است که طالبان در نخستین ماه های حاکمیت خود در افغانستان به تکرار می گفتند که یک حکومت اسلامی با پایه های وسیع را در کشور ایجاد خواهند کرد٬ حکومتی که در چهارچوب موازین اسلامی به زنان حقوق اساسی را قایل شود.


این روزنامه اظهارات رئیس اسبق اداره امر به معروف ولایت قندهار را نقل کرده است که با نشریه آبزرور گفته بود٬ مردم هراسی نداشته باشند زیرا آنان در نظر دارند تا یک نظام معتدل را ایجاد کنند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که طالبان تعهدات اولیه خود را فراموش کرده اند و در بسیاری از مواقع فهمیدن این مسئله دشوار است که طالبان چی میخواهند و گاهی تصامیم و خط مشی شان٬ به سرعت تغییر می کند.

در مقاله به این موضوع نیز اشاره شده است که در این روز ها صدای کسانی که از میان طالبان شعار اعتدال را سر می دادند نیز خاموش گردیده است.

طالبان به روز سه شنبه دستور مسدود ساختن دروازه های پوهنتون ها را به روی دختران صادر کردند.
گاردین در صفحه انترنتی خود ویدیوی از مظاهره در ولایت ننگرهار را نیز به نشر رسانده است که در اعتراض بر مسدود شدن پوهنتون ها به روی دختران٬ برگزار شده بود و در آن محصلین پوهنزی طب شعار می دادند: «تحصیل برای همه یا برای هیچ کس».

نشریه میل آنلاین

  • نشریه میل آنلاین نیز در مورد مسدود شدن دروازه های پوهنتون ها به روی دختران مطلبی را به نشر رسانده و گفته است که طالبان استادان زن و زنان کارمند نهاد های تحصیلات عالی را نیز خانه نشین ساخته اند.


به باور مقاله نویس٬ طالبان از ماه اگست سال گذشته به این طرف که قدرت را تصاحب کرده اند٬ روز به روز افراطی تر شده اند.

وال ستریت ژورنال

  • وال ستریت ژورنال٬ یکی دیگر از نشریه های غربی نیز در همین مورد تبصره کرده و نوشته است که تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ساختن نهاد های تحصیلات عالی به روی دختران٬ واکنش های جهانی را بر انگیخته است.


به باور مقاله نویس٬ این اقدام طالبان مانعی در برابر تلاش های این گروه است که در جستجوی رسمیت یافتن و اعتبار بین المللی استند.

نویسنده در پایان مقاله گفته است که علت وضع تعزیرات واشنگتن علیه طالبان نیز همین اقدامات است که در چنین شرایط بحرانی٬ جلو کمک های ایالات متحده به افغانهای نیازمند نیز گرفته میشود.

XS
SM
MD
LG