لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

واکنش ها به بستن پوهنتون ها به روی دختران و زنان؛ محصلین: طالبان بهانه گیری کردند


گروهی از دختران دانش آموز که اجازه نیافتند به داخل پوهنتون کابل بروند
گروهی از دختران دانش آموز که اجازه نیافتند به داخل پوهنتون کابل بروند

دخترانی که در نهاد های تحصیلات عالی در افغانستان سرگرم آموزش بودند و حالا از دروس محروم شده اند٬ تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی طالبان را غیر منصفانه و به دور از اساسات اسلامی می دانند.

آنان به این باور اندکه هیچ عملکرد غیر اصولی و خلاف اصول دینی در پوهنتون ها صورت نگرفته و طالبان بهانه تراشی کرده اند.

این درحالی است که مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان٬ اخیرآ در گفت‌وگو با تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان گفت، دانشجویان دختر در ۱۴ ماه گذشته حجاب را به گونۀ کامل رعایت نکردند، آنان در خوابگاه‌های پوهنتون‌ها زندگی می‌کردند و بدون محرم در راه دور سفر می‌کردند، در برخی پوهنتون‌ها صنف پسران و دختران مختلط بود و برخی رشته‌های تحصیلی آنان خلاف شرافت زنان و فرهنگ افغانی بود.

وی افزود که حکومت طالبان چهارده ماه فرصت داده بود تا در این زمینه اصلاحات صورت گیرد، اما به گفتۀ او، این کار انجام نشد.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصلات عالی حکومت طالبان
ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصلات عالی حکومت طالبان

اما محصلان دختر با این طرز برداشت طالبان موافق نیستند.

یکی از دختران : رهبران نظام فعلی اسلام را به سخره می‌گیرند.

دو محصل در یکی ازپوهنتون‌های خصوصی در کابل که نخواستند نام‌شان در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفتند:

"این خیلی ناراحت کننده است، من تعجب می‌کنم که اینها از چه دینی صحبت می‌کنند، چرا دین مقدس اسلام را بدنام می‌کنند، حرفشان ربطی به عقل ندارد، فقط می‌خواهند درهای علم را ببندند و از مردم می‌خواهند که هزینۀ آن را بپردازند و آنها را در تاریکی نگهدارد، زیرا ملت آگاه و باسواد روشنفکر می‌باشد."

"این یک ادعاست، لطفاً وزیر صاحب این ادعا را ثابت کند، باید برای آن اسناد ارائه شود، من این را به عنوان یک زن افغان و به صفت زنی که چهار سال درس خوانده‌ام رد می‌کنم. چنین چیزی را که او می‌گوید نه در کورس‌ها در پوهنتون‌ها و یا مراکز آموزشی چنین چیزی جریان نداشته است."

به گفتۀ این دانشجویان، رهبران نظام فعلی اسلام را به سخره می‌گیرند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اواخر روز سه‌شنبه گذشتۀ در نامه‌یی اعلام کرد که پوهنتون‌ها تا دستور بعدی به روی دختران بسته است.

این تصمیم حکومت طالبان در سطح بین‌المللی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و شماری از کشورها به شمول کشورهای اسلامی از طالبان خواستند که تصمیم خود در این باره را پس بگیرند.

XS
SM
MD
LG