لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

مولوی ندا محمد « ندیم»: مسدود شدن نهاد های تحصیلی به روی دختران دلایل موجه دارد


 ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان
ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

به دنبال انتقاد های گسترده از تصمیم طالبان مبنی بر بستن پوهنتون ها به روی دختران در افغانستان ، مولوی ندامحمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان از این تصمیم دفاع کرد.

او به روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان گفت که تصمیم در بارۀ تعلیق تحصیل دختران بنابر چهار دلیل اتخاذ شده است:

« یک مشکل این بود که لیلیۀ طبقۀ اناث در ولایت های مختلف فعال بود و طبقۀ زنان از یک ولایت به ولایت دیگر به ماه ها سفر می کردند و اقامت داشتند، سفر بدون محرم یک مشکل عمده بود. مشکل دوم این بود که محصلین دختر هنگام رفت و آمد حجاب را به طور کامل رعایت نمی کردند. مشکل دیگر نیز این بود که نظام مختلط بین زن و مرد در اکثر پوهنتون ها ختم نشده بود و مشکل چهارم این بود که در نصاب فعلی برخی رشته های است که با شأن،عزت و وقار طبقۀ اناث و فرهنگ افغانی سازگاری ندارد مانند بخش های انجنیری ، زراعت و بعضی رشته های دیگر.»

او افزود که حکومت طالبان چهارده ماه مهلت داده بود که در این موارد اصلاحات بیاید اما این کار به گفتۀ این مقام ارشد طالبان ، صورت نگرفت.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان طی مکتوبی روز سه شنبه اعلام کرد که پوهنتون ها به روی دختران الی امر ثانی بسته خواهند بود.

در همین حال وزارت معارف طالبان در یک مکتوب می گوید که بر اساس فیصلۀ کابینۀ حکومت طالبان مکتب های دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم و کورس های آموزشی به روی دختران تا امر ثانی معطل است.

سرمعلم زن در یکی از مکاتب شهرکابل: طالبان همراه با سلاحهای ثقیل وارد مکتب شدند٬ من و دو همکارم را تهدید کردند

این در حالی است که مکتب های متوسطه و لیسۀ دخترانه از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ماه اسد سال گذشته ، بسته اند اما گفته می شود که این مکتب ها در برخی از ولایت ها قسماً باز بوده اند.

در این مکتوب به امضای مولوی حبیب الله آغا سرپرست وزارت معارف طالبان که به روز پنجشنبه صادر شد آمده که به تمام ریاست های معارف دستور داده می شود که بر اساس این فیصله در مورد همه مکتب های دولتی و خصوصی دخترانه بالاتر از صنف ششم و کورس های آموزشی اجراآت مناسب کنند.

مکتوب رسمی وزارت معارف حکومت طالبان
مکتوب رسمی وزارت معارف حکومت طالبان

پیش از نشر این مکتوب ، یک سرمعلم زن در یکی از مکتب های شهر کابل به رادیو آزادی گفت که او و همکارانش روز چهارشنبه در مکتب از سوی طالبان تهدید شدند.

وی که به دلایل امنیتی خواست نامش در گزارش گرفته نشود افزود:

"طالبان همراه با سلاحهای ثقیل وارد مکتب شدند، من همراه با مدیره و دو سرمعلم دیگر که میخواستیم از مکتب بیرون شویم با لحن زشت به ما گفتند که که چرا تا حال اینجا مانده اید ، بروید و تا امرثانی حق ندارید که در مکتب باشید."

در همین حال شماری از دختران در ولایت تخار می گویند که طالبان آنها را به روز پنجشنبه از یک مرکز آموزشی خصوصی اخراج کردند و برایشان گفتند حق آموزش و تحصیل را ندارند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از زحل ۱۵ ساله یکی از این دختران گزارش داده که طالبان دختران را لت و کوب نیز کردند.

از سوی دیگر در یک ویدیوی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود دیده می شود که طالبان در برابر دختران معترض در شهر تالقان مرکز ولایت تخار آب می پاشند.

طالبان به روز پنجشنبه از ورود دختران دانش آموز به پوهنتون کابل جلوگیری کردند
طالبان به روز پنجشنبه از ورود دختران دانش آموز به پوهنتون کابل جلوگیری کردند

بر اساس گزارش ها ، این دختران در اعتراض به بسته شدن پوهنتون ها به روی دختران دست به تظاهرات زده بودند.

به روز پنجشنبه کابل هم شاهد تظاهرات ده ها تن از زنان و دختران بود.

آنها خواستار حق آموزش و تحصیل دختران شدند.

برخی از معترضان در کابل گفتند که طالبان با آنها از خشونت کار گرفتند و شماری از معترضان و خبرنگاران را بازداشت کردند.

طالبان اما در بارۀ ادعا های معترضان در کابل و تخار هنوز چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG