لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

گزارش‌ها: برخی از زنان افغان در زندان های پاکستان طفل به دنیا آورده و عدهٔ نیز حامله اند


عده یی از زنان افغان که در یکی از زندان های پاکستان به دلیل نداشتن اسناد سفر و اقامت زندانی شده اند.
عده یی از زنان افغان که در یکی از زندان های پاکستان به دلیل نداشتن اسناد سفر و اقامت زندانی شده اند.

گزارش های وجود دارد که تعدادی از زنان زندانی افغان در زندان های پاکستان "ولادت" کرده‌ و در همانجا طفل به دنیا آورده اند.

منیزه کاکر وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان به رادیو آزادی ادعا می‌کند که برخی از این زنان بدون دسترسی به خدمات صحی در زندان ولادت کرده‌اند.

منیزه کاکر وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان، با تأیید این موضوع به رادیو آزادی گفت، تعداد زنان حامله دیگر هم در زندان مرکزی کراچی وجود دارد که زمانی کمی برای ولادت‌شان باقی مانده است.

او می‌افزاید:

" اکثریت زنان افغان در زندان حامله هستند و در اوایل بیشتر شان همان‌جا ولادت کردند، در زندان مرکزی کراچی زنانی‌که وجود دارند آن‌ها در آخرین ماه‌های حاملگی‌شان هستند و به ولادت نزدیک هستند، ما از حکومت بارها خواستیم تا تمام خدمات صحی را برای این زنان بدهند تا بتوانند به راحتی ولادت‌شان صورت بگیرد."

تلاش کردیم با این زنان صحبت کنیم، اما با توجه به محدودیت‌های زندان نتوانستیم، با آن‌ها تماس برقرار کنیم.

پولیس پاکستان تعداد قابل ملاحظه یی از اطفال افغان را نیز به دلیل نداشتن اسناد سفر و اقامت به زندان انداخته است
پولیس پاکستان تعداد قابل ملاحظه یی از اطفال افغان را نیز به دلیل نداشتن اسناد سفر و اقامت به زندان انداخته است

نزدیک به سه ماه می‌شود که برخی از افغان‌های که بدون داشتن اسناد از سپین بولدک به کراچی پاکستان برای تداوی رفته اند از سوی پولیس دستگیر و به زندان برده شده‌اند.

جنرال قنسل حکومت طالبان در کراچی: در حال حاضر نزدیک به یک هزار ۵۶۸ تن از افغان‌ها که برای تداوی به پاکستان رفته اند زندانی اند

این کار واکنش‌های گستردهٔ را برانگیخته است و فعالان حقوق زن نیز خواستار رهایی این زندانیان به ویژه زنان و کودکان اند.

فوزیه کوفی، رئیس حزب موج تحول افغانستان و فعال حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم که کشورهای همسایه ما باید از انگشت افگار مردم افغانستان گرفته فشار ندهند، در این روز‌ ها مردم افغانستان به همکاری و همیاری ضرورت دارند، در داخل یک قدرتی است که از همه بدتر و سرکوب کننده‌تر است و در کشورهای همسایه هم که محبور می‌شوند بروند وضعیت به این‌گونه است."

فوزیه کوفی، رئیس حزب موج تحول افغانستان
فوزیه کوفی، رئیس حزب موج تحول افغانستان

در همین‌حال، سید عبدالجبار تخاری جنرال قونسل حکومت طالبان در شهر کراچی پاکستان نیز با تأیید این موضوع به رادیو آزادی گفت، قرار است ۳۶۶ تن که در آن زنان، کودکان و مردان شامل است به تاریخ ۵ جنوری از زندان رها شده و به افغانستان برگشت داده شوند.

عبدالجبار تخاری می‌گوید:

"ما از این جریانات آگاه هستیم، بعضی از زنان با این مشکلات روبه‌رو اند، اما کوشش داریم که زودتر رها شوند، یک‌عده به تعداد ۳۶۶ تن که شامل زنان، اطفال و مردان است حکم رهایی‌شان را از محکمه ما گرفتیم و تعداد دیگری که مانده آن‌ها نیز به زودترین فرصت باید رها شوند و بروند به طرف افغانستان."

به‌گفتهٔ آقای تخاری در حال حاضر نزدیک به یک هزار ۵۶۸ تن از افغان‌ها که برای تداوی به پاکستان رفته اند زندانی اند که به‌گفته او، از این میان ۹۴۷ تن آن در کراچی و ۳۲۱ تن آن نیز در حیدرآباد زندانی هستند.

در گزارشی که اسوشیتد پرس به نشر رسانده در آن به نقل از نیروهای پولیس پاکستان آمده است که این تعداد افغان‌ها به خاطر نداشتن اسناد قانونی زندانی شده‌اند.

تصاویر و ویدیو‌های در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن وضعیت بد زنان و کودکان را در زندان‌های پاکستان نشان می‌دهد.

پیش ازین نیز در گزارشی که رادیو آزادی در این مورد داشت، مرگ شماری از بیماران افغان در زندان کراچی تأیید شده‌است.

در هیمن‌حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در پاکستان می‌گوید، که از دیدن تصاویر و گزارش‌های بازداشت پناهندگان افغان در ایالت سند و به ویژه در کراچی، بسیار نگران است.

این سازمان می‌گوید که خانواده‌ها و کودکان بدون در نظرداشت وضعیت‌شان نباید پشت میله‌های زندان باشند.

XS
SM
MD
LG