لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

درخواست ها برای رهایی زندانیان افغان از محابس پاکستان افزایش یافته است


تعدادی از افغانهای که در پاکستان به دلیل نداستن ویزه و اسناد اقامت بازداشت و زندانی گردیده اند.
تعدادی از افغانهای که در پاکستان به دلیل نداستن ویزه و اسناد اقامت بازداشت و زندانی گردیده اند.

نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد وچندین سفارت این کشور از مقامات پاکستان خواسته اندکه زندانیان مهاجر افغان بخصوص اطفال و زنان را به زودی رها کنند.

صدها افغان به شمول اطفال و زنان در چندین زندان کراچی بدلیل نداشتن اسناد اقامت و ویزه ورود به پاکستان٬ به زندان ها انداخته شده اند.

ماموریت های دیپلوماتیک افغانستان که از زمان جمهوریت فعال باقی مانده اند٬ با نشر اعلامیه مشترک بخاطر بازداشت اطفال و زنان ابراز نگرانی می کنند.

اعلامیه می افزاید که حکومت پاکستان باید هرچه زود تر این اطفال و مهاجران را رها کرده وبرای شان تسهیلات لازم را فراهم کند.

اعلامیه بازداشت اطفال را نقض آشکار حقوق آنها دانسته تاکید می کند که طبق کنوانسیون بین المللی مهاجرت٬ دولت ها حق ندارند تا کسانی را که زندگی ایشان درخطر باشد و به صورت غیرقانونی داخل کشور دیگری می شوند٬ جریمه یا زندانی کنند.

تعدادی از زنان و اطفال افغان که در پاکستان زندانی اند.
تعدادی از زنان و اطفال افغان که در پاکستان زندانی اند.

گزارش تازۀ کمیسیون ملی حقوق بشر پاکستان می گوید که ۱۳۹ زن و۱۶۵ طفل افغان درمحابس شهر کراچی زندانی اند.

همچنین در توقیف خانه های نوجوانان این شهر که اطفال ۹ تا ۱۳ سال محبوس می شوند ۲۲۲ تن از اطفال افغان نیز محبوس اند.

شمارمجموعی محبوسین افغان به شمول اطفال ، زنان و مردان به ۱۴۰۰  تن می رسد.

شمارمجموعی محبوسین افغان به شمول اطفال ، زنان و مردان به ۱۴۰۰ تن می رسد.

برای رهایی آنها تلاش ها از سوی وکیلان مدافع وحامیان حقوق بشر به راه انداخته شده است. منیزه کاکر یکی از این وکیلان روز شنبه از وضعیت زندانیان افغان٬ به رادیو آزادی چنین گفت :

" دربارۀ افغان ها٬ ما با سفارت افغانستان گفتگو کرده ایم. تا در مورد با حکومت پاکستان صحبت کنند. تا برای ختم بازداشت افغان ها٬ یک راه حل دریافت شود. من اینجا با رهبران سیاسی هم گفتگو کرده ام."

ازسوی دیگر یک سازمان غیردولتی حقوق بشر در پاکستان ابراز نگرانی کرده میگوید که برخی وکیلان مدافع و حامیان حقوق بشر بخاطر تلاش برای رهایی اطفال افغان اذیت شده اند.

آنها بعد ازاینکه عکس های از این اطفال خرد سال و زنان افغان در زندان های کراچی را در رسانه های اجتماعی منتشر و داد خواهی کردند٬ مورد آزار واذیت قرار گرفتند.

بیشتر از یکصد و شصت تن از اطفال افغان نیزدر محابس پاکستان زندانی اند
بیشتر از یکصد و شصت تن از اطفال افغان نیزدر محابس پاکستان زندانی اند

وزارت خارجۀ حکومت طالبان با انتقاد از مقامات پاکستان گفت که علیرغم تعهدات خود٬ زندانیان افغان بخصوص زنان واطفال در ایالت سند را رها نکرده اند.

اعلامیه بازداشت زنان ، اطفال ومریضان را یک واقعه خیلی درد آور خوانده گفت که این اقدامات نتایج خوبی برای روابط دوکشور نخواهد داشت.

پاکستان از چندین دهه به این سو میزبان ملیون ها تن از افغانان مهاجر است.

موج جدید مهاجرت به این کشور بعد از برگشت طالبان به قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ آغاز شد. اکثر مهاجران جدید برای رفتن به کشور سوم ، برای ادامه آموزش اطفال خود ویا کار به پاکستان رفته اند.

کمشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان می گوید از اگست سال ۲۰۲۱ به این سو ۱۱۸ هزار افغان به پاکستان مهاجرت کرده اند.

در این میان برخی با سفر قانونی اما دهها هزار نفر دیگر بدون ویزه و پاسپورت به پاکستان رفته و در آنجا به مشکلات دچار شده اند.

XS
SM
MD
LG