لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت کشتن دو افسر ارشد آی‌‌اس‌آی را پذیرفت


شماری از افراد تحریک طالبان پاکستان. عکس از آرشیف
شماری از افراد تحریک طالبان پاکستان. عکس از آرشیف

تحریک طالبان پاکستان ادعا می‌کند که دو مقام ارشد استخبارات اینکشور را در ایالت پنجاب کشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از اعلامیۀ دیروز چهارشنبه (۴جنوری) این گروه گزارش می‌دهد که اعضای مخفی تحریک طالبان پاکستان، نوید صادق معاون اداره استخبارات پاکستان در ساحه ملتان و ناصر بهت یک افسر استخبارات را در شاهراه بسم الله هدف حمله قرار داده و کشته اند.

پولیس پاکستان گفته که هر دو افسر سه‌شنبه (۳ جنوری) در بیرون یک هوتل در ایالت پنجاب به ضرب گلوله کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان که با حاکمان فعلی افغانستان ارتباط نزدیک دارد، آتش‌بس چندین ماهه با اسلام آباد را در هم شکست و حملاتش را در سال گذشته در مناطق مختلف پاکستان از سر گرفت.

تصویر پس از حمله تحریک طالبان پاکستان، عکس از آرشیف
تصویر پس از حمله تحریک طالبان پاکستان، عکس از آرشیف

همزمان با این وزیر داخله پاکستان حرف گذشته اش را پس گرفته و گفته است که به هیچ صورت نگفته که خواهان حمله بر افغانستان است.

اما رانا ثناالله دیروز در یک نشست خبری در اسلام آباد تاکید کرد که بر اساس قوانین بین‌المللی، هر کشور حق دفاع از خودش را دارد:
"نه! ما چنین نگفته ایم که قصد داریم افغانستان را هدف حمله قرار دهیم یا اینکه بر کسی در آنجا قصد حمله داریم. من این را گفته ام و باز هم می‌گویم که اگر هراس افگنان موقیعتی را از خود کنند که بر ما حمله تروریستی انجام دهند، بر اساس قانون بین‌المللی ما می‌توانیم با آن تهدید برخورد کنیم و نیاز هم است که برخورد کنیم."

سخنان وزیر داخله پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش به اظهارات گذشتۀ رانا ثناالله گفته بود که افغانستان بی‌صاحب نیست و اینکه چنین اظهارات تحریک آمیز است.

این در حالی است که در خبرنامه تازه تحریک طالبان پاکستان که در برخی رسانه ها نشر شده، آمده است که پس از این شهباز شریف صدراعظم و بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان نیز، در فهرست افراد مورد هدف این گروه شامل خواهند بود.

حکومت طالبان در افغانستان که از سوی اسلام آباد به پناه دادن به شماری از اعضای تحریک طالبان پاکستان متهم است، اتهام‌ها در مورد پناه دادن و یا حمایت از طالبان پاکستانی را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان شب گذشته در پیام کتبی به رادیو آزادی گفت که آنها از هیچ جهت، یعنی نه حکومت پاکستان و نه هم طالبان پاکستانی حمایت نمی‌کنند.

مجاهد افزود که اگر از حکومت شان خواسته شود، آنگاه برای میانجیگری در مذاکرات تصمیم خواهند گرفت.

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، چندین مرتبه میزبان مقام‌های پاکستان و تحریک طالبان آنکشور بود اما در نهایت در ۲۸ نوامبر و با ناکامی مذاکرات، آتش‌بس در هم شکست و درگیری های پراگنده از سر گرفته شد.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، میزان حملات و انفجار ها در پاکستان هم افزایش یافته.

مسئولیت بیشتر رویداد های امنیتی را تحریک طالبان پاکستان پذیرفته است.

پیش از این، حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجی پاکستان ماه گذشته به کابل سفر کرد و با مقام‌های ارشد حکومت طالبان دید.

او به تازه گی و به دنبال تحولات اخیر در کشورش گفته که امنیت، خط سرخ برای پاکستان است.

XS
SM
MD
LG