لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

زنگ خطر برای افغانستان؛ احتمال قطع بخش اعظم کمک های جهانی متصور است


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان فقیر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان فقیر در کابل

رئیس اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد هشدار می دهد که موسسات تحت حمایت این سازمان، در صورتی که طالبان محدودیت بر کار زنان در اداره های غیر دولتی را رفع نکنند، نمی توانند برنامه های بشری و مدد رسانی را در افغانستان ادامه دهند.

انتظار می رود مارتین گریفیتس به زودی به کابل سفر کند اما تا هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

رسانه ها گزارش می دهند که محدودیت طالبان بر کار زنان شاید باعث قطع کمک های بشری چندین میلیارد دالری برای افغانستان در دراز مدت شود.

مارتین گریفیتس رئیس اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) به بی بی سی گفته است، با محدودیت تازه طالبان، پرواز های سازمان ملل متحد که کمک های نقدی را برای مدد رسانی بشری به کابل انتقال می دادند، متوقف شده اند.

در گزارش ها گفته شده که پس از محدود کردن کار زنان در اداره های غیر دولتی بیش از ۱۵۰ موسسه به صورت قسمی یا مکمل، فعالیت های شانرا در افغانستان توقف داده اند.

پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر
پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر

پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر، نگران این وضعیت است. او ناوقت روز جمعه (۶ جنوری) به رادیو آزادی گفت که طالبان مسئول وضعیت اند.

" افغانستان در وسط بحران بشری بی سابقۀ قرار دارد. طالبان با این فرمان که زنان دیگر نمی توانند در اداره های غیر دولتی کار کنند، وضعیت را بد تر ساخته اند. مسئولیت این کار در بحران بشری، به گردن طالبان است."

دیده‌بان حقوق بشر: مسوول این وضعیت طالبان اند

سمیرا سعید رحمان یک مقام ارشد کمیته نجات بین المللی (IRC) می گوید که با نداشتن کارمند زن، ادامه کار اداره های غیر دولتی نا ممکن است.

" زمستان گذشته، کمک های بشری از فقر در اینکشور جلوگیری کرد. اگر ما نتوانیم که کمک های بشری را هم مانند پارسال توزیع کنیم، با وضعیت خیلی ناگوار در سرتاسر کشور روبرو خواهیم شد."

در سال گذشته میلادی سازمان ملل برای ملیون ها افغان کمک های غذایی توزیع کرد
در سال گذشته میلادی سازمان ملل برای ملیون ها افغان کمک های غذایی توزیع کرد

همزمان با این، هوگو شارتر شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در رشته تویت های به روز جمعه نوشت که طالبان با ممنوعیت زنان افغان از کار در سازمان های غیر دولتی با جان مردم افغانستان بازی می کنند.

به گفتۀ آقای شارتر، بریتانیا با سایر تمویل کننده ها تلاش می کند تا اطمینان حاصل شود که کمک ها برای نیازمندان می رسد اما او تاکید کرده که اگر طالبان تصمیم شانرا در مورد کار زنان در اداره های غیر دولتی تغییر ندهند، ادامه کمک ها نا ممکن خواهد بود.

مقام های طالبان حدود سه هفته پیش، ممنوعیت کار زنان در اداره های غیر دولتی را اعلام کردند. ادعای شان هم این بود که حجاب در برخی اداره ها رعایت نمی شود.

با افزایش نگرانی ها از قطع کمک های بشری، مارتین گریفیتس رئیس اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد می گوید، در حال حاضر افغانستان با بزرگترین بحران بشری جهان روبرو است و ۲۸ میلیون تن در اینکشور به گفته او، به کمک های بشری فوری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG