لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

بریتانیا به ارسال تسلیحات و حمایت از مقاومت اوکراین در برابر اردوی روسیه٬ تعهد کرد


تصویر آرشیف : گردهمایی مردمی در حمایت از مقاومت اوکراین در برابر اردوی روسیه
تصویر آرشیف : گردهمایی مردمی در حمایت از مقاومت اوکراین در برابر اردوی روسیه

صدراعظم بریتانیا می گوید که لندن قصد دارد تانک های اصلی جنگی را برای کمک به تلاش های اوکراین برضد نیروهای متجاوز روسیه، ارسال کند.

به گفته دفتر صدراعظم بریتانیا، ریشی سوناک،در یک تماس تلیفونی با ولودیمیر زلdنسکی رئیس جمهور اوکراین، به روز شنبه(۱۴ جنوری)، برنامه های بریتانیا را مورد بحث قرار داده و ابتکار این کشور برای تشدید حمایت از اوکراین، از جمله تهیه تانک های نوع (چلنجر 2) و سیستم های اضافی توپچی، را تشریح کرده است.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا، در اوایل این هفته به خبرنگاران گفته بود که از بن والاس، وزیر دفاع این کشور خواسته که به تلاش های حمایت از اوکراین، از جمله تهیه تانک های بیشتر و سریعتر، پیش برود.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا با ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین . سوناک به تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ از کییف دیدار کرد
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا با ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین . سوناک به تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ از کییف دیدار کرد

پس از تهاجم غیرموجۀ روسیه در ۲۴ ماه فبروری سال۲۰۲۲ میلادی، نخستین بار است که بریتانیا وسایط زرهی سنگین را در اختیار اوکراین قرار می دهد.

به گفتۀ مقامات وزارت دفاع بریتانیا، در نشست کشورهای کمک کننده به اوکراین که در هفتۀ گذشته در جرمنی دایر شد، اعلامیه رسمی برای ارسال ۱۲ تانک جنگی به اوکراین صادر شد.

کمک های تسلیحاتی کشور های عضو ناتو به شمول ایالات متحده قدرت اتش نیرو های اوکراینی را بلند برده است

گزارش ها به نقل از منابع دولتی بریتانیا حاکی از آن است که چهار تانک نوع چلنجر 2 فوراً و هشت تانک دیگر به زودی به اوکراین ارسال خواهد شد.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، تهیه تانک های رزمی توسط کشورهای حامی اوکراین یک موضوع بحث برانگیز است. بسیاری از دولتهای غربی تا این اواخر از این کار خودداری میکردند، زیرا میترسیدند این حرکت باعث تشدید تنشها با مسکو، خواهد شد.

در ۱۱ جنوری پولند که عضویت ناتو را دارد، اعلام کرد که مایل است تانکهای نوع لئوپارد ساخت جرمنی را "در چارچوب یک ائتلاف بین المللی" به اوکراین بفرستد.

این اقدام پولند که میگوید هراس از آن را دارد که"هدف بعدی" در فهرست تهاجم روسیه باشد، برای آوردن فشار بر سایر اعضای ناتو برای پیروی از این تصمیم بود.

کمک های تسلیحاتی کشور های غربی اردوی اوکراین را قادر ساخته است تا در بسیاری نقاط عساکر روسی را به عقب بزنند.
کمک های تسلیحاتی کشور های غربی اردوی اوکراین را قادر ساخته است تا در بسیاری نقاط عساکر روسی را به عقب بزنند.

فنلند که به دنبال عضویت در پیمان ناتو است، در ۱۲ جنوری با تایید محتاطانه، ارسال تانک های نوع لئوپارد 2 ساخت جرمنی به کیف را پاسخ داد.

جرمنی که می تواند انتقال تسلیحات و صادرات آن را به کشورهای ثالث ویتو کند، به دلیل عدم تحویل تانک های رزمی به اوکراین، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اوکراین از آغاز تهاجم غیر موجۀ روسیه بر این کشور، صدها عراده از تانک های مدرن شدۀ نوع T-72 متعلق به دوران اتحاد شوروی سابق را از متحدان اروپایی و ناتو مانند کشورهای جمهوری چک و پولند، دریافت کرده است.

ولی از آغاز تهاجم غیر موجۀ روسیه تا اکنون، اوکراین چیزی قابل مقایسه با تانک های لئوپارد 2 یا چلنجر 2 پیشرفته را دریافت نکرده که هر کدام مهمات خاص از جمله گلوله های ۱۲۰ میلی متری را فیر می کنند.

تانک چلنجر 2 ساخت بریتانیا یک تانک رزمی است که برای از بین بردن تانک های مخالف طراحی شده، در حالیکه تانک لئوپارد 2 ساخت جرمنی، خود تانک اصلی رزمی است که به طور گسترده توسط کشورهای عضو پیمان ناتو، استفاده می شود.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG