لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

ممنوعیت سرایش اشعار دارای وزن موسیقی از سوی طالبان؛ فرهنگیان اعتراض کردند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

برخی از هنرمندان و شاعران افغان٬ تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت اشعار مشابه با موسیقی را آغاز سانسور ادبی در افغانستان می‌دانند.

در مکتوبی که از سوی وزارت امر به معروف و نهی‌ از منکر حکومت طالبان نشر شده، اشعار مشابه موسیقی ممنوع اعلام شده است.

تعداد زیادی از شاعران و فرهنگیان در واکنش به این نامه می‌گویند که این تصمیم آغاز سانسور ادبیات از سوی طالبان است.

نجیب‌الله منلی، شاعر و نویسنده می‌گوید که همه اشعار موزون و آهنگین است، بنا بر این اجرای این امر طالبان غیرممکن است.

"اگر به متن نامه نگاه کنیم، بر این اساس همه شاعری‌ها حرام است، زیرا شعری نیست که موزون نباشد و زمانی که موزون باشد می‌توان آن را با ساز یا آواز خواند، این فرمایش ممناعت هر نوع گپ است و این کار ناممکن است ."

نجیب الله منلی شاعر و نویسنده
نجیب الله منلی شاعر و نویسنده

سمیه رامش، شاعر و نویسنده، این مکتوب طالبان را منع تفکر و احساس انسانی می‌داند، اما می‌گوید که طالبان نمی‌توانند راه‌های آگاهی، احساس و عاطفه را ببندند.

سمیه رامش:آخرین فرمان طالبان که شعر و ترانه را ممنوع کرده است، نوعی ظلم و منع تفکر و احساس و خیال و عاطفه انسان است.

"آخرین فرمان طالبان که شعر و ترانه را ممنوع کرده است، نوعی ظلم و منع تفکر و احساس و خیال و عاطفه انسان است. این فرمان توهین‌آمیز و ضد بشری است."

بانو رامش می‌گوید که در اعتراض به این ممنوعیت، تلاش‌هایی را برای جمع‌آوری و نشر اشعار همۀ آن شاعرانی که نشر اشعارشان در داخل و خارج از افغانستان ممنوع است، آغاز کرده است.

محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزرات امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان
محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزرات امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان

اما محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزرات امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان می‌گوید که همه اشعار را ممنوع نکرده اند، فقط آن اشعاری را ممنوع کرده اند که در هنگام زمزمه‌اش صداهای شبیه موسیقی ایجاد می‌شود.

او به رادیو آزادی گفت:

"اخیراً اشعاری آمده که «هو ، آه » و چیزهای دیگری که به ذکر خدا توهین کرده و از نام خدا سوء استفاده کرده است، بنابر این این گونه اشعار ممنوع شده است."

طالبان اشعار یا ترانه‌هایی را که در زمان جنگ خوانده شده اند، بخش مهمی از تبلیغات خود خوانده اند و اکنون که در قدرت هستند، یک ادارۀ ویژه را برای خواندن این آهنگ‌ها ایجاد کرده اند.

طالبان که با رسیدن به قدرت موسیقی را ممنوع کردند، به عنوان جایگزین، نشر ترانه‌ها را در رسانه‌های خود افزایش دادند، اما اکنون دستور داده اند که آن ترانه‌ها و اشعاری را که شبیه به موسیقی است، ممنوع شود.

طالبان در ترانه‌های خود از کمپوز آهنگ‌های مشهوری استفاده کرده اند که توسط آوازخوان‌ها در دوره‌ های مختلف خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG