لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

فرحت پوپلزی از بند طالبان رها شد


فرحت پوپلزی فعال حقوق زن
فرحت پوپلزی فعال حقوق زن

حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان تایید می‌کند که یکی از همکاران پیشتاز‌شان از بند طالبان رها شده است.

فرحت پوپلزی حدود دو ماه را در بند طالبان سپری کرد و دیروز (۸ جنوری) رها شد.

به گفتۀ حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان، خانواده فرحت پوپلزی، خبر رهایی او را پنهان کرده اند و نخواسته اند تا رهایی این بانو رسانه‌یی شود.

فوزیه کوفی از فعالان حقوق زن و از بانوان پیشتاز افغان در پیام کوتاه به رادیو آزادی شب گذشته تایید کرد که پوپلزی از بند طالبان رها شده.

پیش از این هم شماری از زنان که از بند طالبان رها شده بودند، درخواست رسانه‌ها برای گفتگو را نپذیرفته اند.

اما برخی از بانوان از جمله تمنا زریاب پریانی، پس از سپری کردن در بند طالبان و رهایی‌اش، در گفتگو با رادیو آزادی تایید کرد که از سوی طالبان با او بدرفتاری شده و گفت که طالبان او را در حالت نیمه برهنه شکنجه کرده اند.

نگرانی فعالان حقوق زن از زنده گی تحت سلطۀ طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00

با آنکه تا هنوز روشن نیست که بر فرحت پوپلزی در زندان چه گذشته، با آنهم برخی رسانه‌ها در ماه دسامبر به نقل از شماری از فعالان زن گزارش دادند که این بانو در بند طالبان مورد شکنجه قرار گرفته.

فرحت پوپلزی در دهم نوامبر از کابل بازداشت شد و تا چند روز در مورد زنده ماندن او خبری نبود.

او تصویر‌ها و ویدیوهای حرکت خودجوش زنان افغانستان را در رسانه‌های همگانی نشر می‌کرد.

فرحت پوپلزی چند روز پیش از بازداشتش گفته بود که برای بلند کردن صدای زنان که از سوی کسی شنیده نمی‌شود، به جاده‌ها بر آمده.

حکومت طالبان تا هنوز در مورد رهایی این بانو چیزی نگفته اما بر اساس برخی گزارش‌ها، فرحت پوپلزی در بدل ضمانت رها شده.

پیش از این هم مقام‌های طالبان از ابراز نظر در مورد بازداشت فعالان حقوق زن خودداری کرده اند و تنها منابع آنها گاه و ناگاه در مورد این زنان جزئیات اندک داده اند.

حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان در عین حال از سرنوشت شماری از زنان به شمول عالیه عزیزی و حمیرا یوسفی در بند طالبان نگرانی دارد.

مونسه مبارز یکی از زنان فعال شب گذشته در گفتگو با رادیو آزادی، از بی‌سرنوشتی زنانی که در بازداشت طالبان قرار دارند، ابراز نگرانی کرد:
"لت و کوب، به برق دادن‌ها، شلاق زدن‌ها و برخورد فیزیکی نیروهای خشن گروه طالبان، همه آسیب‌های جدی فیزیکی و روانی را بر افرادی که آنجا تحت بازداشت استند، وارد می‌کند."

طالبان در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ با تصرف کابل، باز به قدرت رسیدند.

حدود ۴۸۰ روز شده که به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نمی‌شود. پوهنتون‌ها در افغانستان هم از سوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در ۲۰ دسامبر پارسال به روی دانشجویان دختر بسته شد.

در تازه‌ترین فرمان، طالبان دستور توقف کار زنانی را صادر کردند که با اداره‌های غیر دولتی کار می‌کردند و به کمک‌رسانی به خانواده‌های خیلی نیازمند مشغول بودند.

XS
SM
MD
LG