لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

منع کار زنان در موسسات؛ شارتر: طالبان با زنده‌گی مردم بازی می‌کنند


شماری از زنانی که در نتیجه تصامیم طالبان وظایف رسمی خود را از دست داده اند
شماری از زنانی که در نتیجه تصامیم طالبان وظایف رسمی خود را از دست داده اند

به ادامهٔ واکنش‌ها بر ممنوعیت کار زنان در ادارات غیر دولتی ملی و بین‌المللی از سوی طالبان، هوگو شارتر شارژدافیر ماموریت بریتانیا برای افغانستان گفته است، طالبان با این کار شان با زندگی افغان‌ها بازی می‌کنند.

آقای شارتر با چندین تویت، این تصمیم طالبان را تبعیض آشکار جنسیتی و نقض قوانین بین‌المللی و اصول کمک‌های بشری دانسته است.

او نوشته است، بریتانیا، شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، کشورهای عضو جی ۷ و دیگر مؤسسه‌های غیر دولتی از طالبان می‌خواهند که این تصمیم غیر عادلانهٔ‌شان را پس بگیرند.

هوگو شارتر شارژدافیر ماموریت بریتانیا برای افغانستان
هوگو شارتر شارژدافیر ماموریت بریتانیا برای افغانستان

شارژدافیر ماموریت بریتانیا برای افغانستان در صفحهٔ تویتر اش نوشته است، "سهم زنان افغان برای رسانیدن کمک‌های بشری در افغانستان مهم است، برخی از سازمان‌ها در حال حاضر ۴۰ درصد کارمندان‌شان را از دست داده‌‌اند که در آن آموزگاران، رهبران تیم، کارکنان لوژستیکی، مختصصان تغذیه، کارکنان صحی، مدیران و رؤسای مؤسسه‌های غیر دولتی شامل اند."

گوردون براون: تعرض بر حقوق زنان و دختران در افغانستان، در حقیقت تعرض بر حقوق بشری است.

او می‌گوید، تأخیر در برخی از عملیات‌های بشری نتیجهٔ مستقیم تصمیم طالبان است، اما او تأکید می‌کند که موجودیت زنان در مؤسسه‌های غیر دولتی مهم است.

وی هشدار می‌دهد که اگر طالبان تصمیم‌شان را پس نگیرند، بنابرین، در عمل، ادامه کمک‌های بشری به آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان مطابق با اصول جهانی غیر ممکن خواهد بود.

گوردون براون، نمایندهٔ سازمان ملل متحد برای آموزش در جهان
گوردون براون، نمایندهٔ سازمان ملل متحد برای آموزش در جهان

در همین حال گوردون براون، نمایندهٔ سازمان ملل متحد برای آموزش در جهان و صدراعظم پیشین بریتانیا در صحبت با تلویزیون «سی‌ان‌ان» گفته است، تعرض بر حقوق زنان و دختران در افغانستان، در حقیقت تعرض بر حقوق بشری است.

"ما شاهد نقض آشکار حقوق بشر هستیم که جهان باید در برابر آن بایستد، ما می‌توانیم که در برابر این تصمیم کشورهای اسلامی را ایستاد کنیم، آن کشورهای را که ارزش آموزش و حقوق زنان و دختران را می‌دانند و آن‌ها باید به رهبران مذهبی در افغانستان بگویند که این کار بی‌احترامی به اسلام است و این تفسیر نادرست از اسلام است و با این همه دختران و زنان در افغانستان فرصت‌های آموزش و تحصیل را به دست آورند."

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان
ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

حکومت طالبان به تازگی در مورد واکنش‌های جهانی چیزی نگفته است، اما ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز جمعه طی سخنرانی در یک نشست، تحصیل و کار زنان را زمینه‌ساز فحشا و بی‌عزتی به زنان توسط نظام فاسد قبلی خواند و گفت طالبان مجبور نیستند این راه را ادامه دهند.

وی رفتن زنان را به پارک، استدیوم‌های ورزشی، بازار، کار و تحصیل غیر اخلاقی خواند و گفت، "برای خوشحال ساختن غرب نباید احکام اسلامی زیر پا گذاشته شود".

طالبان طی دو فرمان جداگانه در ماه دسمبر ۲۰۲۲ میلادی، زنان را از کار در تمامی مؤسسات غیر دولتی و دختران را از رفتن به پوهنتون منع کرد.

هرچند این تصمیم طالبان به گونهٔ گسترده نکوهش شد و از طالبان خواسته شد که تصامیم‌شان را پس بی‌گیرند، اما حکومت طالبان تا کنون موضع خود را در این مورد تغییر نداده است.

XS
SM
MD
LG