لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

نشریهٔ بلومبرگ: متقی وضع محدودیت ها در برابر زنان را به دوش تحریم های جهانی انداخته است


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

نشریه بلومبرگ

  • نشریه بلومبرگ چاپ ایالات متحده در تازه ترین شماره خود مطلبی را زیر عنوان « وزیر امور خارجه طالبان موضوع وضع محدودیت ها در برابر زنان را به دوش تحریم های جهانی انداخته است» به نشر رسانده .

در این مقاله آمده است که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با امینه محمد٬ معاون سرمنشی سازمان ملل٬ گفته است: « تحریم ها بر افغانستان وضع شده است٬ سیستم بانکی ما با تعزیرات مواجه است که تاجران مشکلات جدی دارند و نمی توانند به بیرون از کشور پول انتقال بدهند تا تیل و مواد خوراکی را به کشور وارد نمایند. »

نشریه درعین حال این سوال امیرخان متقی را نیز نقل کرده که پرسیده است: سازمان ملل برای افغانستان چی کاری انجام داده است که آن را به رهبران و مردم خود بگوید؟

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل که یک خانم مسلمان است به روز دوشنبه به افغانستان سفر کرد و در دیدار با مقامات طالبان از آنان خواسته است تا به تحصیل و کار زنان و دختران اجازه بدهند.

طالبان در ماه دسامبر سال گذشته با صدور دو فرمان جداگانه زنان را از تحصیل در پوهنتون ها منع کرده و گفتند که زنان نمی توانند در ادارات غیر دولتی داخلی و خارجی کار کنند. این دو فرمان واکنش های فراوانی را بر انگیخت که در نتیجه شماری از موسسات بین المللی فعالیت های خود را در داخل افغانستان متوقف کردند.

برخی دیگر از رسانه های غربی نیز درمورد رویداد ها در افغانستان مطالبی را به نشر رسانده اند.

مجله اکانومیست

  • در این میان مجله اکانومیست با اشاره به کشته شدن مرسل نبی زاده یک عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان در کابل٬ نوشته است که این قتل عمق بدبختی زنان افغان را مجسم می سازد.

مرسل نبی زاده به روز پانزدهم جنوری در کابل کشته شد. تا هنوز در مورد چگونه گی و انگیزه قتل وی جزییاتی منتشر نشده است.

روزنامه گلوب اند میل

  • روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا نیز در مطلبی در همین رابطه تبصره کرده و به نقل از برخی اعضای پارلمان فدرال کانادا نوشته است که آنان امیدوار بودند مرسل نبی زاده پیش از این رویداد٬ به کانادا منتقل شود.

کانادا برای تعدادی از اعضای شورای ملی پیشین افغانستان پناهنده گی داده است.
میلانی جولی وزیر امور خارجه و شان فریزر وزیر امور مهاجرین کانادا به روز دوشنبه این هفته با انتشار یک بیانیه مشترک٬ قتل مرسل نبی زاده را محکوم کرده و گفته اند :« وی در راستای حقوق زنان و دختران با شجاعت مبارزه میکرد. ».

XS
SM
MD
LG