لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

امینه محمد: طالبان بر تصمیم خود در مورد تحصیل و کار زنان و دختران بازنگری کنند


امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد حین دیدار با عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در کابل
امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد حین دیدار با عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در کابل

امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در ادامۀ دیدارهایش در کابل، روز چهارشنبه در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان با نگرانی در پیوند به ممنوعیت تحصیل و کار زنان از سوی حکومت طالبان، خواستار بازنگری این تصمیم طالبان شده است.

در صفحه توییتر ارگ مربوط به حکومت طالبان آمده است، امینه محمد که رهبری هیئت اعزامی سازمان ملل متحد به افغانستان را به عهده دارد، در این دیدار گفته که آیندۀ افغانستان به آموزش نسل این کشور مرتبط است.

عبدالسلام حنفی در پاسخ گفته که به حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی و عنعنات افغانی احترام گذاشته می‌شود و جامعۀ بین‌المللی باید کمک‌های بشری را که میلیون‌ها افغان به آن نیاز دارند، به مسایل سیاسی ربط ندهد.

عبدالسلام حنفی خواستار حل موضوع کار و تحصیل زنان از طریق گفت‌وگو شده است.

بر اساس توییت‌های صفحۀ ارگ حکومت طالبان، معاون اداری ریاست الوزرای حکومت طالبان گفته که سازمان ملل متحد در راستای حذف مقام‌های طالبان از فهرست سیاه، به رسمیت شناختن حکومت طالبان و سپردن چوکی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به حکومت طالبان همکاری و توجه لازم نکرده است.

در رشته توییت‌های صفحۀ ارگ حکومت طالبان همچنان آمده است، سیما باهوس، رئیس اجرایی بخش زنان ملل متحد که جز این هیئت است گفته که کمک به افغانستان مرتبط به فعالیت‌ها و فرصت‌های کاری زنان است و باید برای آنان راه‌های کارکردن در مطابقت به ارزش‌ها و فرهنگ افغان‌ها جستجو شود.

در همین حال شماری از فعالان حقوق بشر با آنکه سلسله ملاقات‌های هیئت سازمان ملل متحد با مقام‌های طالبان را مهم می‌دانند، اما می‌گویند که نتیجۀ این دیدارها نمی‌تواند به گونۀ فوری روی تغییر پالیسی‌های طالبان تاثیر گذار باشد.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از سوی طالبان منحل شده، به رادیو آزادی گفت:
"طبعا سفر مقامات ارشد ملل متحد به افغانستان تاثیر آنی شاید نداشته باشد در تغییر پالیسی‌ها، اما بسیار زیاد مهم است که مقامات ملل متحد به افغانستان سفر کنند و بحث خود را در مورد حقوق اساسی زنان ادامه بدهند فشار و درخواست دوام پیدا کند."

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد که در راس یک هیئت این سازمان به کابل سفر کرده، پیش از این نیز با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی نظام پیشین دیدار و گفت‌وگو کرده است.

جامعه جهانی همواره تاکید کرده که تعاملش با طالبان مشروط بر رعایت حقوق بشر و تشکیل حکومت همه شمول است و به همین دلیل تا به حال هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است.

طالبان از شروع حاکمیت دوباره‌شان تا به حال محدودیت‌های زیادی را بر زنان وضع کرده اند که در آخرین مورد زنان و دختران را از تحصیل در پوهنتون‌ها و کار در اداره‌های غیردولتی منع کرده اند

مرتبط

XS
SM
MD
LG