لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

امینه محمد در دیدار با مقام‌های طالبان روی کار و آموزش زنان و دختران تاکید کرد


دیدار امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل
دیدار امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در کابل است و با شماری از مقام‌های طالبان و نیز شماری از سیاسیون پیشین افغان دیدار کرده.

در خبرنامه سازمان ملل متحد آمده که امینه محمد در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، در مورد کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان گفت‌وگو کرده.

در ادامه آمده که اجماع واضح در مورد حق دادن به زنان و دختران برای کار و آموزش ملاحظه شد اما در خبرنامه جزئیات بیشتر در این مورد داده نشده که اجماع در کدام مورد وجود داشته.

پیش از سفر به کابل، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، با دیپلمات‌ها و مقام‌های ترکیه، قطر و پاکستان در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده بود.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در تویتی نوشته است، امیرخان متقی به معاون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان، عدم برداشتن محدودیت‌‌ها بر سفر مقام‌های‌شان و تحریم‌های بانکی، عواملی اند که به باور او افغان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده.

امینه محمد چهارشنبه (۱۸ جنوری) با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز دیدار کرد.

آقای کرزی در صفحه فیسبوکش نوشته که در این نشست روی بازگشایی مرکزهای آموزشی به روی دختران و بازگشت زنان به کار‌های‌شان در افغانستان تاکید صورت گرفت.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در صفحه فیسبوکش گفته که در دیدار با امینه محمد، روی توانمند سازی مردم افغانستان و بیرون رفت از فقر تاکید شد.


در ادامه آمده که آقای عبدالله و معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، نقش زنان را در جامعه مهم خواندند و بر بازگشت زنان به کار در موسسه‌های غیر دولتی که باعث مختل شدن امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان شده، تاکید کردند.

ولکر تورک رئیس اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد
ولکر تورک رئیس اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد

همزمان با این، ولکر تورک رئیس اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد چهارشنبه در نشستی در ژنیو گفت که افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین و بد‌ترین وضعیت حقوق زنان و دختران را در جهان تجربه می‌کند:
"ما عقبگردهای زیادی را که زنان و دختران را آسیب پذیر ساخته شاهد بوده ایم. باید بگویم که جدی‌ترین مثال آن در افغانستان بوده."

طالبان که حکومت‌شان در نزدیک به یک و نیم سال گذشته از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، علاوه بر بستن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، دروازه‌های پوهنتون‌ها را نیز به روی بانوان در افغانستان بسته اند.

پیش از آن، طالبان حق سفر، کار و رفتن به مرکزهای ورزشی، تفریحگاه‌ها و حتی حمام‌ها را از زنان گرفته بودند.

در تازه‌ترین اقدام، طالبان در روزهای اخیر ماه دسمبر، به زنان در موسسه‌های غیر دولتی دستور دادند که به کار نروند. این اقدام‌های طالبان با واکنش‌های جدی همراه شده است.

تا هنوز وضاحت بیشتر داده نشده که در دیدار معاون سرمنشی سازمان ملل متحد با مقام‌های طالبان در کابل، چه وعده‌ها برای تغییر تصمیم طالبان در مورد زنان و دختران داده شده و این هم واضح نیست که تا چه حد انعطاف پذیری در مورد کار و آموزش بانوان از جانب طالبان رونما خواهد شد.

XS
SM
MD
LG