لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

اختصاص روز جهانی آموزش به زنان و دختران افغان؛ برخی دانش‌آموزان: نباید نمایشی باشد


آرشیف، شماری از دانش‌آموزان دختر
آرشیف، شماری از دانش‌آموزان دختر

شماری از دانش‌آموزان دختر در افغانستان و فعالان در بخش آموزش با استقبال از فراخوانی یونسکو بخاطر لغو فوری ممنوعیت آموزش دختران افغان می‌گویند، این اقدام اما نباید جنبۀ نمایشی داشته باشد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ۲۴ جنوری روز بین‌المللی آموزش را بنام آموزش زنان و دختران افغان که از آموزش محروم شده‌اند، اختصاص داده است.

این دانش‌آموزان که از رفتن به مکتب محروم اند با اشاره به برگزاری نشست یونسکو می‌گویند، امیدوارند این نشست تنها برای ابراز همدردی با دختران افغان برگزار نشود.

امیدواریم نشست یونسکو تنها برای ابراز همدردی با دختران افغان برگزار نشود.
شماری از دانش‌آموزان افغان

بهار که دانش‌آموز صنف یازدهم مکتب بوده، به رادیو آزادی گفت، آرزو دارد در سال تعلیمی آینده به درس‌اش آغاز کند: "آرزو دارم که در سال جدید یک دولت غیر تبعیض‌آمیز و عادل داشته باشیم که به حقوق زنان و دختران احترام داشته باشد و دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی ما باز کند، امید دارم که نشست یونسکو صرف بخاطر ابراز همدردی با دختران افغان نباشد و جامعۀ جهانی واقعاً اقدامی کند تا ما بتوانیم از حقوق خود مستفید شویم."

آرشیف، صنف درسی شماری از دختران دانش‌آموز افغان در کابل
آرشیف، صنف درسی شماری از دختران دانش‌آموز افغان در کابل

قرار است یونسکو در هفتۀ آینده میزبان نشست بزرگی به هدف تجدید فراخوانی‌اش برای بازگردانیدن لغو فوری ممنوعیت در برابر آموزش زنان افغان باشد.

در اعلامیۀ این سازمان به نقل از آدری آزولای، رئیس عمومی یونسکو آمده است، در این نشست یونسکو فراخوان خود را برای بازگرداندن فوری حق اساسی به آموزش تجدید خواهد کرد.

بانو آزولای گفته، جامعۀ جهانی این مسئولیت را دارد تا تضمین کند که حقوق دختران و زنان افغان بدون تأخیر احیا می‌شود و تأکید کرده که جنگ علیه زنان باید متوقف شود.

اما شماری از فعالان در بخش آموزش می‌گویند، اگر نشست یونسکو با پخش اعلامیه‌ای که در آن از طالبان خواسته شود تا دروازه‌های آموزش را به روی دختران باز کنند، خاتمه یابد، نتیجۀ ملموسی را در قبال نخواهد داشت.

نوریه نزهت، یکی از این فعالان و سخنگوی پیشین وزارت معارف جمهوری مخلوع افغانستان به رادیو آزادی گفت، جامعۀ جهانی برای رسیدن به این هدف باید با اعمال تحریم‌ها و قطع کمک‌های مالی حکومت طالبان را تحت فشار قرار دهد.

خانم نزهت می‌افزاید: "سازمان یونسکو در هماهنگی با سایر سازمان‌ها تلاش و لابی‌گری کنند برای این‌که گروه و حکومت‌هایی که قدرت را در اختیار می‌گیرند و زنان را از حقوق اساسی‌شان محروم می‌سازند، به‌عنوان گروه‌ها و حکومت‌هایی که ناقضان اصلی حقوق زنان و حقوق بشر هستند مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار بدهند تا این‌که این گروه‌ها و حکومت‌ها را وادار به این بسازند که حقوق زنان را مراعات بکنند."

نوریه نزهت سخنگوی پیشین وزارت معارف افغانستان و یکی از فعالان بخش آموزش
نوریه نزهت سخنگوی پیشین وزارت معارف افغانستان و یکی از فعالان بخش آموزش

محروم شدن دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش و دانشجویان دختر از تحصیل در پوهنتون‌ها و ممنوعیت بر کار زنان در اداره‌های غیر دولتی و بیشتر اداره‌های دولتی از عمده‌ترین محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان وضع کرده‌اند.

با این وجود حکومت طالبان همواره تأکید کرده که متعهد به تأمین حقوق زنان در چوکات شریعت اسلام است.

بر اساس معلومات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، ۸۰ درصد دختران در افغانستان (۲،۵ میلیون تن) به دلیل تصمیم طالبان از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.

۸۰ درصد دختران در افغانستان (۲،۵ میلیون تن) به دلیل تصمیم طالبان از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند.
یونسکو

یونسکو این تصمیم طالبان را تهدیدی برای از بین بردن دستاوردهای توسعه‌ای افغانستان در ۲۰ سال گذشته خوانده و گفته که این کشور از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، شاهد افزایش ده برابری ثبت نام در تمام سطوح تحصیلی از حدود یک میلیون دانش‌آموز به حدود ۱۰ میلیون دانش‌آموز با حمایت جامعۀ بین‌المللی از جمله یونسکو بوده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG