لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

ادامه دیدار های معاون سرمنشی سازمان ملل با طالبان؛ امینه محمد به ولایت کندهار رفت


امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل که به افغانستان سفر کرده است
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل که به افغانستان سفر کرده است

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در ادامه سفرش به افغانستان، روز جمعه (۳۰ جدی) به ولایت کندهار رفت و با شماری از مقام های محلی از جمله معاون والی حکومت طالبان دیدار کرد.

امینه محمد یکی از محدود مقام های خارجی است که به ولایت کندهار و محل اقامت رهبر طالبان سفر کرده است.

تا هنوز وضاحت داده نشده که او با هبت الله آخند زاده رهبر طالبان هم خواهد دید یا نه؟

در اعلامیه اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در کندهار آمده که مولوی حیات الله مبارک٬ معاون والی طالبان در این ولایت٬ به امینه محمد گفته که حکومت آنها خواهان داشتن روابط قوی با جهان است.

در ادامه گفته شده که مبارک از معاون سرمنشی سازمان ملل متحد خواسته تا نام های رهبران طالبان از فهرست تحریم ها برداشته شوند و حکومت آنها بتواند نماینده به ملل متحد بفرستد.

امینه محمد پیش از سفر به کندهار، با مقام های حکومت طالبان در کابل و کارمندان سازمان ملل متحد و نهاد های مدد رسانی، دیدار کرده بود.

محافظت از حقوق زنان در افغانستان از جمله مهم ترین بحث ها در این گفتگو ها بود.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان از خواسته های شان در این مورد جزئیات داد.

" در افغانستان تحریم وضع شده. مساله به رسمیت شناختن مطرح است. همچنان در توافق دوحه گفته شده بود که رهبران امارت اسلامی از فهرست سیاه بیرون می شوند که تا هنوز این کار نشده. هنگامی که رهبران ما به بیرون سفر کرده نتوانند، با شما و سایرین نشست نداشته باشند، بهبود در روابط چگونه به میان آید؟"

دیدار این مقام ارشد سازمان ملل متحد با حاکمان فعلی افغانستان در حالی صورت می گیرد که حکومت طالبان در کمتر از یک ماه گذشته، بر کار زنان در موسسه های غیر دولتی ممانعت وضع کرد.

معاون والی کندهار در صحبت با امینه محمد: نام طالبان را سازمان ملل باید از فهرست تحریم ها دور بسازد تا نماینده طالبان به سازمان ملل راه یابد

در نتیجه این اقدام طالبان، بسیاری از نهاد های مدد رسانی، فعالیت های شانرا به صورت مکمل یا قسمی متوقف کرده اند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" تا هنوز در مورد گفتگو های امینه محمد با مقام های طالبان جزئیات بیشتر نداده است.

اما شبکه خبری بی بی سی به نقل از بانو محمد گزارش داده که گفته است، بسیاری از رهبران طالبان که با او دیدار کردند، برایش گفته اند که می خواهند در مسایل حقوق زنان و دختران همکاری کنند.

زنان معترض درکابل و ولایات افغانستان با برگزاری گردهمایی ها از طالبان می خواهند تا به زنان و دختران اجازه بدهند درس بخوانند و کار کنند. اما طالبان تاکنون به این خواسته ها پاسخ مثبت نداده اند
زنان معترض درکابل و ولایات افغانستان با برگزاری گردهمایی ها از طالبان می خواهند تا به زنان و دختران اجازه بدهند درس بخوانند و کار کنند. اما طالبان تاکنون به این خواسته ها پاسخ مثبت نداده اند

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد به بی بی سی گفته که به باور او برخی صدا ها شنیده شده که می تواند یک پیشرفت محسوب شود.

اما اینسو محدودیت های کاری بر زنان در موسسه های غیر دولتی، مشکل جدی تری را برای افغانستان به میان آورده است.

براساس آنچه اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد تخمین می کند، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از شهروندان افغانستان به کمک های فوری نیاز دارند.

اکنون که زمستان سرد در افغانستان مشکل آفرین شده، کاهش و متوقف شدن روند کمک رسانی، میلیون ها خانوادۀ نیازمند را با چالش روبرو کرده و هنوز معلوم هم نیست که کی این مشکل رفع خواهد شد؟

XS
SM
MD
LG