لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

نامهٔ استادان پوهنتون ها عنوانی سرمنشی سازمان ملل؛ بر طالبان فشار بیشتر وارد کنید!


دختران دانش آموز پوهنتون کابل که در مقابل دروازه این نهاد تحصیلی تجمع کرده و طالبان به آنان اجازه ورود ندادند
دختران دانش آموز پوهنتون کابل که در مقابل دروازه این نهاد تحصیلی تجمع کرده و طالبان به آنان اجازه ورود ندادند

ده‌ها استاد پوهنتون در نامه‌ای از سرمنشی سازمان ملل متحد خواستند که بر طالبان فشار بیاورد تا دختران و زنان بتوانند تحصیل و کار کنند.

در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته شده و ۱۸۲ استاد پوهنتون‌های افغانستان آن را امضا کرده اند، آمده است که این سازمان از همه امکانات استفاده کند تا دختران در افغانستان اجازۀ تحصیل و آموزش را داشته باشند.

بیشتر استادانی که این نامه را امضا کردند، در خارج از کشور هستند.

در این نامه گفته شده که طالبان با ممنوعیت تحصیل و کار زنان و دختران، آنان را از جامعه حذف کرده و دست‌آوردهای دو دهۀ گذشته را از بین برده اند.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی دولت جمهوری مخلوع که این نامه را نوشته، به رادیو آزادی گفت که در این نامه از سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان خواسته اند تا از زنان افغان حمایت کنند و تا زمانی که طالبان به حقوق بشر همۀ افغان‌ها احترام نگذارند، طالبان را به رسمیت نشناسند.

"در اینجا گفته شده که ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در کنار زنان افغان بایستد و از آنها در به دست آوردن حقوق و آزادی‌هایشان حمایت کند، سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی فشار دیپلماتیک بر گروه طالبان را افزایش دهند تا ممنوعیت‌های که علیه زنان اعمال شده لغو کنند. زنان باید آزادانه کار کنند. زنان و دختران باید به دروس‌شان در مکتب‌ها و دانشگاه‌ها برگردند."

تعدادی از استادان پوهنتون های افغانستان با نوشتن نامه به انتونیووگوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد انتظار دارند تا وی در زمینه آموزش دختران و زنان در افغانستان اقدامات موثر انجام دهد.
تعدادی از استادان پوهنتون های افغانستان با نوشتن نامه به انتونیووگوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد انتظار دارند تا وی در زمینه آموزش دختران و زنان در افغانستان اقدامات موثر انجام دهد.

حامد عبیدی، استاد پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل که نامه نوشته شده به سرمنشی سازمان ملل متحد را امضا کرده ، به رادیو آزادی گفت، ممنوعیت تحصیل دختران بر خلاف موازین اسلام و تمامی قوانین بین‌المللی است.

بخشی از نامه: ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در کنار زنان افغان بایستد و از آنها در به دست آوردن حقوق و آزادی‌هایشان حمایت کند

او از سازمان ملل متحد خواست که در گام اول این مشکل را از طریق دیپلماتیک حل کند، اما اگر این راه کارساز نشد، باید اقدامات دیگری انجام شود.

"اگر راه‌های دیپلوماتیک کار ساز نبود با قطع کمک‌ها به گونۀ مستقیم و غیرمستقیم بالای طالبان فشار وارد شود تا محدودیت را بالای تحصیل دختران بردارند و دوباره درهای نهادهای تحصیلات عالی و مکاتب به روی دختران باز شود."

این استادان درحالی این نامه را به سرمنشی سازمان ملل می‌نویسند که امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد هفتۀ گذشته به کابل رفت و در مورد تحصیل دختران و مسائل دیگر با مقام‌های حکومت طالبان گفتگو کرد.

بانو محمد در پایان این دیدار چهار روزه‌اش گفت که در زمینۀ حقوق زنان پیشرفت کمی حاصل شده و باید در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد تا دختران و زنان افغان بتوانند به حقوق خود دست یابند.

XS
SM
MD
LG