لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۰

نورستان٬ پارک ملی افغانستان؛ مردم: برای جلب سیاحین باید خدمات در این ولایت فراهم شود


منظره یی طبیعی منطقه پارون در نورستان
منظره یی طبیعی منطقه پارون در نورستان

باشنده گان ولایت نورستان می گویند چهار سال می شود که ولایت شان بنام (پارک ملی و ذخیره گاه حیات وحش) نامیده شده است.

نورستان در شرق افغانستان ولایتی است که زیبائی طبعی خیره کننده دارد.

کوه های سر به فلک با درختان جلغوزه و دیگر درختان میوه دار و بدون میوه و بته های رنگین زینت خاص دارد.

در هر دره این ولایت آب زلال و آبشارهای زیبا جاری است

در زیر همین درختان و بته های رنگارنگ و دریای خروشان چمن های سبز چشم را خیره می کند و صدای خوش الحان پرنده ها گوش ها را نوازش میدهد.

با در نظرداشت همین زیبائی ها حکومت سابق افغانستان تحت رهبری محمد اشرف غنی در سال ۲۰۲۰ میلادی نورستان را پارک ملی و ذخیره گاه حیات وحش نامید.

این اعلان باشنده گان ولایت نورستان را به آینده و آمدن آسایش در آن امیدوار ساخت.

منظره خزانی یکی از دره های نورستان
منظره خزانی یکی از دره های نورستان

در آن زمان دو تن از باشنده گان نورستان خوشحالی خود را در این مورد با رادیو آزادی چنین شریک ساختند:

« نام من مولوی عنایت الرحمان رحمانی است و باشنده مرکز نورستان می باشم. ما نورستانی ها در این مورد بسیار احساس خوشحالی می کنیم. به نورستان سیاحان زیاد خواهند آمد و توجه مقامات دولتی به آن بیشتر خواهد شد. زیرا نورستان یک ولایت نو تاسیس است و اکنون برای حفظ درختان و جنگلات آن برنامه های مختلف طرح خواهد شد و از نگاه اقتصادی برای نورستان یک مژده خوب است.»

«جمیل الرحمان رحیمی هستم باشنده ولایت نورستان . از این کار بسیار خوشحال هستم و آنرا یک گام مثبت برای نورستان میدانم و آرزو و خواست ما ازدولت اینست که از همین فرصت استفاده کنند . هم اکنون از ولایات همجوار بسیار مردم به نورستان می آیند و اگر در این رستا کار شود من باوری دارم که بسیار سیاحان خارجی و داخلی به این ولایت خواهند آمد و مردم هم به کار مشغول خواهند شد.»

حکومت سابق افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی نورستان را پارک ملی و ذخیره گاه حیات وحش نامید.

از این اعلان چهار سال می گذرد اما برای سیاحان هیچنوع خدمات و سهولتی ایجاد نشده.

باشنده گان ولایت نورستان می گویند که صرف با نامگذاری پارک ملی یک جائی شهرت پیدا نمی کند. بلکه در برابر نامگذاری کار کردن به این محل ضرور میباشد.

اما این کار در نورستان انجام نشده. محمد موسی باشنده محل به رادیو آزادی گفت:

« تا حال هم راه های سفر به نورستان خراب و کند و کپر هستند . سیاحان نمی توانند به نورستان سفر کنند. برای ماندن و شب تیر کرد در نورستان جائی هم نیست. خواست ما از حکومت این است که راه های سیر و سفر به نورستان را بازسازی کنند و در پهلوی آن برای سیاحان زمینه ها را برابر کنند . صرف با نامیدن، یک جای پارک شده نمی تواند و برای آبادی و پیشرفت این محل باید گامها برداشته شود. »

سال گذسته یک بخش از جنگلات نورستان آتش گرفت و خسارات هنگفتی را نیز به بار آورد
سال گذسته یک بخش از جنگلات نورستان آتش گرفت و خسارات هنگفتی را نیز به بار آورد

اما مقامات ولایت نورستان می گویند که بسیار شرکتهای خصوصی و تجارتی وعده داده اند که در نورستان جا های بود و باش و کابین های کیبلی میسازند که مردم را به بلندی ها انتقال بدهند. یکی از این موسسات شرکت افغان تور میباشد.

سمیع الحق حق بیان رئیس سرپرست اطلاعات و کلتور حکومت طالبان در ولایت نورستان در مورد این تعهدات به رادیو آزادی گفت :

«در ولایت نورستان و مرکز آن تا حال برای سیاحان سهولتها ایجاد نشده ، اکنون شرکت دولتی افغان تور در نظردارد که در اینجا هوتل ها و کابین های کیبلی بسازد، این شرکت چند روز قبل اولین سروی رسمی خودرا در اینجا انجام داد. امیدواریم که به زودترین وقت این کار ها را انجام بدهند. »

مقامات قیلی می گفتند که در نورستان بیش از ۵۰۰ هزار هکتار ساحه را جنگلها و مناطق سرسبز تشکیل میدهند. مردم امیدوار اندکه با اعلان شدن این مناطق بحیث پارک ملی از این جنگلات ، آبشار ها، زيبائی های طبعی و حیات وحش در آن محافظت خواهد شد.

قبلا هم تعهداتی شده بود که سرکهای که به نورستان وصل می شوند بازسازی و قیر خواهند شد و برای سیاحان سهولت های لازمی فراهم خواهد شد.

اما این تعهدات بدلایل مختلف از جمله فساد در حکومت، نا امنی و تحولات اخیر عملی نشدند. و این هم معلوم نیست که این آرمانها و خواسته های مردم نورستان و سیاحان چه وقت برآورده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG