لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

واشنگتن پُست: یک مقام طالبان در ملاقات با امینه محمد گفته بود که این دیدار نیز حرام است


تصویر از یک دیدار امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان
تصویر از یک دیدار امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان بلند رتبه ترین زن در سازمان ملل متحد از مسلمانان جهان خواسته که طالبان را به قرن ۲۱ بیاورند.

این مقاله از خبرگزاری اسوشیتد پرس است که روزنامه واشنگتن پُست آنرا به نشر رسانده.

در این مطلب به سفر اخیر معاون سرمنشی ملل متحد امینه محمد به افغانستان و ملاقات وی با رهبران طالبان توجه شده است.

امینه محمد که یک مسلمان سنی میباشد از مقامات طالبان خواسته که دروازه های مکاتب بالا تر از صنف ششم را بروی دختران افغان باز کنند و به آنها قناعت بدهند که بستن دروازه های مکاتب کار حرام است.

در این مطلب از قول امینه محمد آمده که یک مقام طالبان به وی گفته که این دیدار آنها هم حرام میباشد.

در مطلب از قول امینه محمد آمده که می گوید مقامات طالبان به او مستقیم نگاه نمی کردند و او هم عین کار را با آنها انجام میداد ، ولی خواسته ها و تقاضا های خود را بدون کم و کاست به طالبان رسانده است.

امینه محمد می گوید از تمام امکانات استفاده کرد تا طالبان از محدودیت های وضع نموده بر زنان و دختران عقب نشینی کنند.

خانم امینه محمد در راس یک هيئت بلند رتبه ملل متحد هفته گذشته در کابل بود و با تعدادی از مقامات طالبان از جمله وزرای داخله و خارجه حکومت آنها ملاقات نمود.

نشریهٔ فدراسیون جهانی خبرنگاران

  • فدراسیون جهانی خبرنگاران در نشریه خود از طالبان خواسته که کارمندان رسانه ها و خبرنگاران را زندانی نکنند.

این فدراسیون نوشته است که خبرنگار افغان خیرالله پرهر از نهم ماه جنوری تا حال در قید استخبارات طالبان است.

در اعلامیه فدراسیون خبرنگاران زندانی شدن خبرنگاران افغان توسط طالبان تقبیح شده و بر این رفتار طالبان انتقاده شده که چرا در مورد بازداشت خیرالله پرهر وضاحت نداده اند؟

فدراسیون جهانی خبرنگاران نوشته است، علاوه بر اینکه رسانه های افغانستان با شرایط ناگوار اقتصادی دست به گریبان میباشند ، خبرنگاران افغان هم بعد از به قدرت رسیدن طالبان با محدودیتها و سوالهای روز افزون مقابل شده اند.

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند و در برابر بسیار محدودیت های دیگر خبرنگاران افغان را هم با مشکلات متعدد رو به رو ساختند.

فدراسیون خبرنگاران جهان در این مورد اظهار نگرانی کرده و می گوید که وقایع بازداشت، آزار و خشونت علیه خبرنگاران هر روز افزایش می یابد. این نهاد گفته است که از ریاست استخبارات طالبان باید در مورد اقدامات شان علیه خبرنگاران سوال شود.

قبل از این انستتوت صلح امریکا هم در نشریه خود در مورد رفتار طالبان با رسانه ها مطلبی را نشر کرده و گفته بود که آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران در افغانستان بسیار محدود شده است.

XS
SM
MD
LG