لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

مارتین گریفیتس با سراج الدین حقانی روی رفع محدودیت‌ها بر کار و تحصیل زنان بحث کردند


دیدار مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
دیدار مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هیئت همراهش در ادامۀ دیدارهایش با مقام‌های حکومت طالبان در کابل، با سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان دیدار و در مورد کار و تحصیل دختران و زنان افغان گفت‌وگو کردند.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای در این باره در صفحۀ توییتر خود نوشته است که این هیئت گفته که تحصیل و کار حق بنیادی زنان است و آنان خواستار اعادۀ این حقوق زنان هستند.

اما در این بیانیه همچنین آمده است که سراج‌الدین حقانی به این هیئت سازمان ملل متحد اطمینان داده است که بحث محرومیت دائمی زنان و دختران از تحصیل در میان نیست.

در این بیانیه به نقل از سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان آمده که در بارۀ نظام تعلیمی اختلاف نظر وجود دارد، اما این موضوع قابل حل است.

در این اعلامیه اشاره نشده که این دیدار چه زمانی انجام شده، اما استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته بود که مارتین گریفیتس به کابل رفته است.

جانتی سویی ریپتو، رئیس سازمان حمایت از کودکان، سوفیا اسپریچمن، رئیس موسسۀ پاملرنه و عمر عبدی، رئیس صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در این سفر آقای گریفیتس را همراهی می‌کنند.

در دسامبر گذشته، طالبان ورود زنان به پوهنتون‌ها و کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را ممنوع کرد.

این تصمیم‌های طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی‌داشت و مقام‌های سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌‌های مهم را وادار کرد تا برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان به افغانستان سفر کنند.

پیش از این هیئت دیگری از سازمان ملل متحد به رهبری امینه محمد، دیگر معاون سرمنشی این سازمان در سفرش به افغانستان با بسیاری از مقام‌های طالبان در بارۀ ممنوعیت زنان و دختران از تحصیل در پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیردولتی گفت‌وگو کرده بود.

همزمان با این نمایندگان امارات متحدۀ عربی، جاپان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد خواستند تا در مورد سفر اخیرش به افغانستان و دیدار با مقام‌های طالبان در پشت درهای بسته جلسه برگزار کند.

شاهد متر، سخنگوی نمایندگی دائمی امارات متحدۀ عربی در این سازمان در توییتر خود نوشت که این نشست روز جمعه برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در توییتر خود نوشت که معاون سرمنشی سازمان ملل متحد به بروکسل رفته تا جزئیات سفر اخیر خود به افغانستان را با آنها در میان بگذارد.

آقای بورل نوشت که اتحادیۀ اروپا با سازمان ملل متحد در کنار افغان‌ها به ویژه زنان و دختران می‌ایستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG