لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

اهدای جایزۀ قهرمان جنسیت وزارت خارجۀ امریکا به بلقیس احمدی؛ برخی زنان افغان: صدای ما شود


اهدای جایزۀ قهرمان جنسیت وزارت خارجۀ امریکا به بلقیس احمدی از سوی انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

بلقیس احمدی، فعال مدنی افغان-امریکایی به خاطر فعالیت‌هایش برای زنان افغان، برندهٔ جایزهٔ قهرمان جنسیت دفتر موضوعات جهانی زنان وزارت خارجهٔ امریکا شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا با اهدای این جایزه به بلقیس احمدی، از فعالیت‌های او برای زنان و دختران افغان اظهار سپاس کرد.

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان ضمن تبریک گفتن به بانو احمدی، از کارهای او در بخش کمک به زنان افغانستان ستایش کرده است.

بانو امیری در صفحهٔ تویتر اش نوشته است: "احتمالاً جایزه‌های بیشتری باشد برای قهرمانان گم‌نام که از هیچ نوع تلاش برای حمایت از حقوق و منزلت زنان و مردان افغان دریغ نمی‌کنند."

از سوی هم کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان در صفحهٔ تویتر اش نوشته است، هیچ‌کسی را بهتر از بلقیس احمدی برای دریافت این جایزه نمی‌بیند.

با این حال برخی از فعالان حقوق زنان افغانستان ضمن تبریکی برای دریافت این جایزه به بلقیس احمدی، از او می‌خواهند تا صدای زنان افغان که در شرایط کنونی از همه حقوق‌شان محروم شده‌اند، باشد.

نایره کوهستانی، فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت: "امیدوار هستم که با استفاده از این جایزه بتوانند برای زنان افغان دادخواهی کنند، زنانی‌که مورد سرکوب و محدودیت قرار می‌گیرند صدای‌شان را بلند کنند و در کل در وضعیت افغانستان تغییر به میان بیاورند."

در همین حال فوزیه وحدت، خبرنگار و فعال حقوق زن با استقبال از اهدای این جایزه برای بلقیس احمدی می‌‌گوید، زنانی‌که فرصت صحبت در ستیژ‌های جهانی را دارند باید وضعیت زنان افغان را به جهان معرفی کنند.

او به رادیو آزادی گفت: "زنان افغانستان فرصت‌های که برای‌شان داده شده و تربیون‌های بین‌المللی که در اختیار شان قرار می‌گیرد خواهش زنان افغان این است که از آن درست استفاده کنند، زمانی‌که شما با وزیر خارجهٔ امریکا در یک میز می‌نشینید، صحبت می‌کنید، در مورد وضعیت زنان افغان و این‌که زنان افغانستان از جامعه حذف شدن و در زندان خانگی به سر می‌برند را بیان کنید."

آرشیف، تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در اعتراض به محدودیت‌های طالبان
آرشیف، تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در اعتراض به محدودیت‌های طالبان

بلقیس احمدی، از پوهنتون کابل مدرک لیسانس دارد و ماستری‌اش را در رشتۀ حقوق بشر از پوهنتون جورج تاون به دست آورده است.

او با سازمان‌های چون ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا، کمیتۀ صلیب سرخ، سازمان پاملرنه و دیگر نهاد‌های هماهنگ‌کنندۀ کمک‌ها برای افغانستان کار کرده‌است.

بلقیس احمدی در حالی برندهٔ جایزهٔ قهرمان جنسیت دفتر موضوعات جهانی زنان وزارت خارجهٔ امریکا شده که زنان افغان در نزدیک به یک‌ونیم سال حاکمیت دوباره طالبان، از همه حقوق اساسی‌شان از جمله کار، تحصیل و سفر محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG