لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

مهدیه محروم شده از مکتب: فکر می‌کنم یک آدم بی‌سواد هستم و می‌مانم


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

"فعلاً مکاتب بسته است برای من و تمام دختران افغانستان آینده ما را بسیار تاریک ساخته".

مهدیۀ ۱۷ساله بیش از ۵۰۰ روز می‌شود که بجای کتاب‌های مکتب‌خود غم آیندۀ تاریکش را مرور می‌کند.

دختری که می‌گوید آرزو داشت از راه علم و دانش به خود و جامعه‌اش موثر باشد:
"به این وضعیت که طالبان تمام کورس‌ها و مکاتب را بسته کردند هیچ آیندۀ خود را در افغانستان نمی‌بینیم، فکر می‌کنم یک آدم بی‌سواد هستم و می‌مانم".

دلیل این آرزوی ناتمام مهدیه ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار زنان و دختران افغانستان از سوی طالبان است.

این تصامیم حکومت طالبان واکنش‌ها و اعتراض‌های زیادی را در داخل و بیرون از افغانستان به همراه داشته است.

سازمان همکاری‌ اسلامی و رهبران شماری از کشورهای اسلامی این عملکرد حکومت طالبان در برابر زنان و دختران را بارها نکوهش کردند.

این واکنش‌ها با افزایش محدودیت‌ها پر رنگ‌تر شده است.

در ماه‌های اخیر افزون بر نشست اضطراری سازمان‌ همکاری‌ اسلامی در ۲۱ ماه جدی، شماری از رهبران کشورهای اسلامی هم از حکومت طالبان به خاطر گرفتن حق آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان انتقاد کردند.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان سعودی برگزار شده بود.

یک منبع در این سازمان به رادیو آزادی گفته بود، در این نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی، موضوع بحث سیاست حکومت طالبان است که زنان و دختران بر اساس آن از کار و تحصیل محروم شدند.

در این نشست سفیران کشورهای اسلامی در سازمان همکاری اسلامی اشتراک کرده بودند که از حکومت طالبان خواستند دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران باز کنند و به آنان حق انتخاب در هر رشتۀ آموزشی را بدهند.

سازمان همکاری اسلامی در ۹ ماه دلو هم در حساب توییتری خود از حکومت طالبان خواست بر تصمیم های خود در مورد منع آموزش و تحصیل زنان و دختران تجدید نظر کند.

در بخشی از توییت این سازمان آمده است: "به باور سازمان همکاری اسلامی، محروم کردن دختران و زنان از فضای اکادمیک، انشعاب‌های اقتصادی و اجتماعی را به میان خواهد آورد".

شماری از دانشجویان دختر اما نشست‌ها و نکوهش‌ها را به تنهایی برای رفع چالش‌های زنان و دختران افغان کافی نمی‌دانند.

یک تن از دانشجویان سال سوم فاکولته حقوق و علوم سیاسی یکی از پوهنتون‌های خصوصی کابل که نمی‌خواهد از او در گزارش نام‌گرفته شود به رادیو آزادی گفت:
"تمام نهادها و سازمان‌هایی که کشورهای اسلامی را شامل می‌شوند بعضی محدودیت‌ها بالای تعلیم و تحصیل دختران افغان از سوی طالبان را نکوهش می‌کنند و او را غیراسلامی می‌خوانند، اما طالبان باز هم این وضعیت را پیش می‌برند و آن را اسلامی و شرعی می‌خوانند. خوب وقتی که طالبان این کارهای خود را پیش می‌برند چرا همین سازمان‌ها و نهادهای کشورهای اسلامی یک عملی انجام نمی‌دهند که مفید واقع شود؟"

عربستان سعودی، پاکستان، قطر، ترکیه و ایران هم از کشورهایی اند که به ممنوعیت کار و آموزش زنان افغان از سوی حکومت طالبان واکنش نشان دادند.

دویچه وله به نقل از وزارت خارجۀ عربستان سعودی، یکی از کشورهای اسلامی که تا دو سه سال پیش قوانین سخت‌گیرانه در برابر زنان و دختران داشت، نوشته که از محرومیت زنان افغان از تحصیل در پوهنتون‌ها ابراز" تعجب و تاسف" می‌کند.

قطر هم که از کشورهای همسو با طالبان شناخته می‌شود و طالبان در آن کشور دفتر سیاسی دارند، در واکنش به این تصامیم حکومت طالبان گفته است: " حکومت قطر نگرانی عمیق و ناامیدی خود را در مورد تصمیم حکومت موقت افغانستان برای تعلیق حق تحصیل دختران و زنان در پوهنتون‌ها ابراز می‌دارد".

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان و از چهره‌های مطرح سیاسی آن کشور هم در اواخر ماه سنبله در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود: "این تفکر که زنان نباید تحصیل کنند، غیراسلامی است و هیچ ربطی به دین ندارد".

منیر اکرم، نمایندۀ دائمی پاکستان در سازمان ملل متحد در یکی از نشست‌های این سازمان در ۳ ماه دلو گفته بود، " ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان ریشه در فرهنگ پشتون‌ها دارد".

اما نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، گفته‌های نمایندۀ پاکستان را رد کرد او در بخشی از صحبتش گفت: "این علیه فرهنگ ما است نه فرهنگ ما".

پاکستان یکی از کشورهای است که همواره به حمایت از طالبان متهم شده است.

آنچه که طالبان و هم پاکستان تا هنوز به گونه رسمی آن را نپذیرفته اند.

با این وجود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم محدودیت بر آموزش دختران را "غیرانسانی و غیر اسلامی" خواند و آن را محکوم کرد.

رسانه‌های ترکیه نوشته اند که اردوغان این موضوع را در نشست بین‌المللی حمایت از حقوق بشر که روز چهارشنبه، ۲۱ ماه جدی در شهر انقرۀ ترکیه برگزار شده بود گفته است.

رسانه‌های آن کشور به نقل از رئیس جمهور ترکیه همچنان نوشته اند که او گفته است، در افغانستان زنان با وجود داشتن حجاب، اجازۀ رفتن به پوهنتون‌ها و مکاتب را ندارند و آنان این موضوع را غیرانسانی و غیر اسلامی می‌دانند.

مولود چاووش اغلو، وزیر خارجۀ ترکیه هم در واکنش به بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران در افغانستان از سوی حکومت طالبان گفته بود: " آیا توضیح اسلامی در این مورد وجود دارد؟ برعکس دین اسلام مخالف آموزش نیست، بلکه تحصیل و علم را تشویق می‌کند".

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران هم در سفری که اخیراً به لبنان داشته، گفته است که محروم کردن زنان و دختران از تحصیل با اسلام، تعالیم اسلامی و ارزش‌های دینی در تضاد است.

این در حالیست که در مورد آموزش دختران بین مقام‌های حکومت طالبان هم اختلاف دیدگاه وجود دارد.

عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ۵ ماه میزان در همایشی که به مناسبت روز گردشگری در کابل برگزار شده بود، گفت که آموختن علم بر مرد و زن فرض است. اما خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در همین نشست علم دنیوی را مباح خواند.

با این وجود حکومت طالبان تنها آموزش به گفتۀ خالد حنفی "علم دنیوی" را در کنار دیگر محدودیت‌ها بر زنان و دختران منع کرده و این ممنوعیت شامل حال پسران و مردان نمی‌شود.

حکومت طالبان اما تا کنون به دیدگاه‌ها و خواسته‌های رهبران کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در مورد لغو محدودیت‌های آموزش و کار زنان و دختران افغان پاسخ مثبت نداده و در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی هم پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG