لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

برخی مقام‌های طالبان: افکار مردم احترام و از خواست‌های مشروع شان حمایت شود


آرشیف - شماری از مقام‌های طالبان
آرشیف - شماری از مقام‌های طالبان

شماری از مقام‌های ارشد حکومت طالبان در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت از ۲۶ دلو، سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان در کابل برگزار شده بود، گفتند که صدای ملت باید شنیده شود.

شماری از مقام‌های ارشد حکومت طالبان در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت از ۲۶ دلو، سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان در کابل برگزار شده بود، گفتند که صدای ملت باید شنیده شود.

شیخ شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم حکومت طالبان در این نشست گفت که نظام‌شان و دست‌آوردهایش زمانی حفظ می‌شود که به افکار مردم احترام گذاشته شود:
"عرض من اینست که اگر نظام را حفظ می‌کنیم که در بیست سال با قربانی ملت به وجود آمده است باید به افکار مردم احترام بگذاریم. اذهان مردم را حفظ کنیم، به مردم خدمت کنیم اگر وزیر است، والی است، ولسوال است، قاضی است، امر به معروف است و هر کسی که است به افکار مردم باید احترام بگذارد و از خواست‌های مشروع مردم حمایت کند."

در همین حال مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان نیز در این نشست در کنار تأکید بر حفظ نظام‌شان، گفت، کسانی که خواهان تغییر نظام هستند، باید بدیل ارائه کنند.

مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

یعقوب مجاهد از کسی نام نگرفت، اما خطاب به مقام‌های طالبان گفت که نباید برای آوردن جنگ و بدبختی کار کنند و باید در کنار تلاش برای اصلاحات، غرور و تکبر را کنار بگذارند:
"هیچ وقت تکبر و غرور نکنیم و همیشه خواست‌های مشروع ملت را لبیک بگوییم و تلاش کنیم که ملت را با خود یکجا بسازیم تا دشواری‌های گذشته تکرار نشود که هر بار آزادی بدست آوردن و دوباره از دست دادن از این تجربه‌ها باید پند بگیریم و این آزادی که بدست آورده ایم بس است و این آزادی را باید حفظ کنیم."

این در حالیست که در هفتۀ جاری چند مقام ارشد طالبان از وضعیت کنونی افغانستان انتقاد کرده بودند.

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان، روز شنبه در نشستی که به مناسبت فارغ التحصیلی علمای دینی و حافظان در خوست دایر شده بود، گفت که وضعیت کنونی غیرقابل تحمل است.

یک روز پس از این انتقاد عبدالسلام حنفی، معاون ادارۀ رئیس الوزرای حکومت طالبان گفت که وظیفۀ یک مفتی تنها وضع ممنوعیت نیست و باید راهکار هم ارائه کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بدون نام بردن از فرد خاصی روز یک‌شنبۀ گذشته گفت که انتقاد بر امیر یا کدام مقام دیگر دولتی باید به گونه پنهانی مطرح شود.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان که تا به حال در رسانه‌ها ظاهر نشده، تمام فرمان‌های وضع ممنوعیت بر زنان و دیگر فرمان‌ها را از کندهار صادر می‌کند.

پیش از این هم شیر محمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان بارها از وضع ممنوعیت بر آموزش دختران از سوی رهبری طالبان انتقاد کرده و گفته بود که آموزش بر مرد و زن از نگاه اسلام فرض است.

گفته می‌شود که پس از سفر هیئت‌های سازمان ملل متحد به افغانستان در پی ایجاد ممنوعیت‌های بیشتر بر زنان و دختران از سوی طالبان و فشارهای داخلی و جهانی، در میان طالبان چند دستگی به میان آمده است.

XS
SM
MD
LG