لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

روسای جمهور ایران و چین از طالبان خواستند تا محدودیت های وضع شده را رفع کنند


روسای جمهور چین و ایران در پیکینگ
روسای جمهور چین و ایران در پیکینگ

روسای جمهور چین و ایران از طالبان خواستند که محدودیت ها بر کار و تحصیل زنان را در افغانستان دُور کنند.

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ این خواست را در اعلامیه ای مشترک مطرح کرده اند.

آنها در این اعلامیه از طالبان همچنان خواستند که حکومت فراگیر تشکیل بدهند که در آن همه اقوام و گروه های سیاسی مشارکت داشته باشند.

در اعلامیه گفته شده که حاکمان فعلی افغانستان تمام اقدامات تبعیض آمیز علیه زنان و اقلیت های قومی را بردارند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس ، این اعلامیه در پایان سفر رئیس جمهور ایران به پیکنگ روز پنجشنبه نشر شد و در آن دو طرف بر روابط نزدیک اقتصادی و سیاسی بین شان نیز تاکید کردند.

شینکی کروخیل اسبق عضو ولسی جرگۀ افغانستان
شینکی کروخیل اسبق عضو ولسی جرگۀ افغانستان

شینکی کروخیل سابق عضو ولسی جرگۀ پیشین افغانستان به این نظر است که چین و ایران از ابتدا با شیوۀ حکومت داری طالبان موافق نبودند اما به گفته او بنابر منافع شان و ایجاد روابط و فضای اعتماد نگرانی خود را اظهار نمی کردند.

ایران و چین از معدود کشور های هستند که در کابل سفارت های شان باز اند.

« تا حالی خاموش بودند و بالاخره به نظر من که تشویش آنها هم روز به روز بیشتر می شود زیرا طالبان وعده های مختلف را دادند اما عملی نساختند. آنها تشویش دارند که اگرهمچو یک حکومت افراطی - دیکتاتور دوام کند بالاخره گروه های افراطی رشد خواهند کرد که در منطقه منافع ایران و چین و هم امنیت داخلی شان را تهدید خواهد کرد.»

ایران و چین از معدود کشور های هستند که در کابل سفارت های شان باز اند.

هیچ کشوری به شمول ایران و چین حکومت سرپرست طالبان را هنوز به رسمیت نشاخته اما تهران و پیکنگ با طالبان روابط نزدیک دارند.

بسیاری از کشور ها به خصوص کشور های غربی و سازمان های حقوق بشری به تکرار از طالبان خواسته اند که به دختران اجازۀ آموزش و تحصیل بدهند و ممنوعیت بر کار زنان را نیز لغو کنند.

طالبان نه تنها به این درخواست ها پاسخ مثبت نداده اند بلکه از زمان بازگشت به قدرت در ماه آگست سال ۲۰۲۱، محدودیت ها بر زنان را به تدریج افزایش داده اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس ، درخواست برای رعایت حقوق زنان از سوی رژیم تندرو ایران که بر اثر اعتراضات چند ماهه به دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس به چالش کشیده شده قابل توجه است.

حکومت ایران از زمان آغاز تظاهرات در سپتمبر پارسال دست کم چهار تن را اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG