لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

داکتران: حضور یک معتاد در خانواده میتواند تمامی اعضای خانواده را به مواد مخدر معتاد سازد


تصویر آرشیف: یک بانوی معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه
تصویر آرشیف: یک بانوی معتاد به مواد مخدر در ولایت فراه

داکتران میگویند، حضور یک معتاد در خانواده میتواند تمامی اعضای تداوی شده و سالم خانواده را به مواد مخدر معتاد سازد.

فریما دو هفته قبل در شفاخانه تداوی زنان و اطفال معتاد در کابل بستری شد تا برای بار چهارم مواد مخدر را ترک کند.

وی که به دلیل اعتیاد شوهرش به استفاده از مواد مخدر رو آورده میگوید، در گذشته سه بار مواد مخدر را ترک کرده و سالم به خانه بر گشته، اما چون شوهرش معتاد است و آماده ترک اعتیاد نیست، تداوی وی نتیجه نمیدهد.

" اولادهایم نیستند، تنها خودم و شوهرم معتاد استیم، شوهرم اول ساقی بود و بعدها در خانه موادمخدر استفاده کردم و من هم معتاد شدم. این بار چهارم است که در این شفاخانه تداوی می شوم، اما وقتی به خانه بر می گردم، دوباره معتاد میشوم. چون شوهرم معتاد است و اراده هم ندارد که مواد را ترک کند، حال اولادهایم بی سرپرست استند و نمیدانم چی کار کنم."

اعضای یک خانواده در ولایت غور که همه به مواد مخدر معتاد هستند
اعضای یک خانواده در ولایت غور که همه به مواد مخدر معتاد هستند

بر بنیاد معلومات مراکز ترک اعتیاد در افغانستان که هنگام مراجعه بیماران ثبت شده است، اکثریت زنان معتاد در افغانستان از سوی شوهران شان به مواد مخدر معتاد میشوند.

معلومات وزارت صحت عامه نظام جمهوریت گذشته در سال ۲۰۲۰ نشان داد که از هر پنج معتاد در افغانستان تنها یک تن آنان به خدمات صحی دسترسی داشت و از میان معتادان تداوی شده، شصت در صد آنان پس از مرخص شدن از مرکز تداوی دوباره به مواد مخدر رو میآورد.

داکتر فرشته انیس: تا زمانی که تمامی اعضای خانواده تداوی نشوند، حضور حتی یک عضو معتاد در خانواده هم میتواند تمامی اعضای آن را معتاد سازد.

فرشته انیس، داکتر در یکی از مراکز ترک اعتیاد میگوید، تا زمانی که تمامی اعضای خانواده تداوی نشوند، حضور حتی یک عضو معتاد در خانواده هم میتواند تمامی اعضای آن را معتاد سازد.

" اگر فرد پس از تداوی دوباره به مواد مخدر رو بیاورد، مشکلات گذشته در وجود شخص دیده میشود و حتی بر این مشکلات افزوده میشود. یکی از این مشکلات اور دوز یا افزایش مقدار مواد مخدر است. وقتی شخص مقدار مواد مخدر را زیاد کرد، سبب افزایش مشکلات و حتی مرگ شخص شده میتواند. شخص وقتی در گذشته از هیرویین و تریاک استفاده میکرد، حال به آن قناعت نمیکند و حتی به شیشه رو میآورد، امکان دارد به زرق مواد رو بیاورد."

بسته شدن کلینیک های تداوی معتادان در افغانستان مشکلات زیادی را در راستای تداوی معتادین ایجاد کرده است
بسته شدن کلینیک های تداوی معتادان در افغانستان مشکلات زیادی را در راستای تداوی معتادین ایجاد کرده است

در ماه های اخیر به دلیل بسته شدن تعداد زیادی از مراکز ترک اعتیاد و کاهش خدمات داخل بستر در مراکز فعال سبب شده تا تعداد زیادی از معتادان نتوانند مواد مخدر را ترک کنند و حتی در محیط خانواده از آن استفاده کنند.

محسن حسن، روانشناس میگوید، در مقایسه به بزرگ سالان، بیشترین آسیب اعتیاد اعضای خانواده به کودکان میرسد.

"وقتی این اطفال بزرگ شوند، فیصدی زیاد آنان به مواد مخدر رو میآورند و تاثیر دیگر آن این است که همچو اطفال به مشکلات مختلف روانی مبتلا میشوند و تحقیقات نشان میدهد که سبب مشکلات تنفسی، قلبی و هضمی را نیز در اطفال به بار میآورد."

هرچند به تازه گی سروی معتادان مواد مخدر در افغانستان انجام نشده، اما معلومات ثبت شده نزد مراکز صحی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سی در صد مراجعین این مراکز زنانی اند.

از میان آنان، اکثریت شان کسانی اند که بیشتر از سه بار مواد مخدر را ترک کرده اند، اما به دلیل اعتیاد اعضای خانواده، با برگشت به خانه دوباره معتاد شده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG