لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

میدل ایست مانتیور: کوماندو های افغان برای پوتین می جنگند


تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان کوماندوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از سربازان کوماندوی پیشین افغانستان

نشریه میدل ایست مانتیور

  • نشریه میدل ایست مانتیور در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «کوماندو های افغان که از سوی امریکا تعلیم داده شده اند ، برای پوتین می جنگند».


چند وقت بعد از هجوم نطامی روسیه بر اوکرائین گزارشهای نشر شد که یک تعداد از سربازان قوای خاص افغانستان که علیه طالبان می جنگیدند ، در شهر ماریوپول به حمایت از اوکرائین می جنگند. اما اکنون خبرهای به گوش میرسد که سربازان قوای خاص یا کوماندوی افغان به نفع روسیه در جنگ داخل شده اند.

در بخش از مطلب نشریه میدل ایست مانیتور می خوانیم: با وصف این که امریکا برای تعلیم قوای کوماندوی افغان صدها ملیون دالر مصرف کرده ، اما اکنون همین سربازان در جنگ اوکرائین در پهلوی آن ملیشه های روسیه می جنگند که به گروه واگنر مشهور است.

در جریان جنگ ۲۰ ساله افغانستان نظامیان امریکا و بریتانیا برای تعلیم و تربیه و تجهیز و تمویل کوماندو ها و دیگر قوای افغان پول گزاف مصرف کردند تا بعد از خروج قوای ناتو و امریکا از افغانستان از حکومت افغانستان در برابر طالبان دفاع کنند.

نشریه می افزاید سربازان کوماندوی افغان نسبت به دیگر قوای این کشور بهتر تعلیم گرفته و هم زمان با این بعضی قطعات آنها که از سوی سی آی ای تعلیم گرفته اند بخاطر کشتارهای غیر قانونی و عدم اطاعت از قانون بدنام بودند.

نشریه می نویسد وقتی که در سال ۲۰۲۱ نظامیان امریکائی افغانستان را ترک کردند بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کوماندوی افغان در این کشور باقی ماندند که گفته میشود از سوی طالبان تحت تعقیب قرار داشتند. نظر به گزارشهای مختلف قوای کوماندوی افغان به ایران فرار کردند و در آنجا توسط گروه ملیشه های روسیه بنام واگنر با پرداخت معاش زیاد و وعده فرستادن اعضای خانواده هایشان به روسیه جلب و جذب شدند.

نشریه دوام میدهد که در صفوف اول جبهه جنگ اوکرائین چینل های تیلگرام مربوط به گروه واگنر ویدیوهای هیلیکوپترهای را نشر نمود که امریکا برا قوای افغان خریداری کرده بود ولی اکنون قوای اوکرائین از آنها استفاده می کنند.

و حالا که منطقه بخموت خط اول جبهه جنگ می باشد ، گروه واگنر در چینل تیلگرام اعلان های را برای استخدام کوماندو های افغان به نشر میرساند.

نشریه ایسترن آی

  • نشریه ایسترن آی چاپ بریتانیا هم در شماره اخیر خود به یک موضوع دیگری اشاره کرده که به افغانها و اوکرائینی ها مربوط می شود.


به نوشته نشریه شاروال لندن صادق خان همزمان با اولین سالگرد حمله روسیه بر اوکرائین اعمار ۶۰۰ خانه را برای مهاجرین افغان و اوکرائینی اعلان کرده است.

به نوشته نشریه٬ شاروالی لندن به این هدف ۱۲۶ میلیون پولند اختصاص داده است که با این پول خانه های نسبتا ارزان برای مهاجرین افغان و اوکرائینی در لندن اعمار میشود. بخاطر کمی خانه یک تعداد مهاجرین افغان از یک سال به این سو در هوتلها در لندن زنده گی می کنند.

XS
SM
MD
LG