لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

وزیر خارجه فنلند: جامعه جهانی از خواست‌های زنان افغان برای تغییر مثبت حمایت کند


شماری از زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف
شماری از زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف

در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نماینده‌های شماری از کشورها در سخنرانی‌هایشان به وضعیت حقوق بشری در افغانستان به ویژه حقوق دختران و زنان اشاره کردند.

دان جورجینسن، وزیر توسعه و همکاری بین‌المللی دنمارک در این دیدار گفت که سال گذشته افغانستان برای افغان‌ها به ویژه دختران و زنان ویرانگر بوده است:
"سال گذشته در افغانستان به ‌ویژه برای دختران و زنان ویران‌کننده بوده است. کارکنان رسانه‌ها، فعالان حقوق بشر و حامیان آن وحشت‌زده شده‌اند. طالبان مجازات‌های بدنی وحشیانه و اعدام‌ها در محضر عام را از سر گرفته‌اند."

حکومت طالبان در ماه دسامبر سال گذشته یک تن را در ولایت فراه در انظار عمومی اعدام کرد و در بسیاری از ولایت‌ها از جمله کابل صد‌ها تن به شمول زنان و دختران را به اتهام‌های مختلف شلاق زده است.

پیککا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از شجاعت دختران و زنان افغان ستایش کرد و گفت که جامعۀ جهانی باید از خواسته‌های آنان برای تغییر مثبت حمایت کند.

همزمان، پیتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک نیز از جامعۀ جهانی خواست که در قبال وضعیت دختران و زنان در افغانستان سکوت نکند:
"شهروندان شماری از کشورهای دیگر مانند ایران، افغانستان، میانمار و کوبا اکنون به دلیل نقض حقوق بشر در رنج هستند. جامعۀ جهانی نباید در این مورد سکوت کند."

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا

اما طالبان نمی‌پذیرند که حقوق کسی در افغانستان پایمال شده باشد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، حقوق همه افغان‌ها در افغانستان محفوظ است و تلاش‌ها برای حل برخی مشکلات ادامه دارد.

مجاهد در حالی از حمایت از حقوق همه افغان‌ها در افغانستان صحبت می‌کند که دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند و آنان از رفتن به پوهنتون نیز منع شده اند. همچنان زنان اجازۀ کار در سازمان‌های غیردولتی را ندارند و فقط در شماری محدودی از ادارات دولتی مصروف کار هستند.

زنان اجازه ندارند به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی زنانه بروند.

انالنا بربوک، وزیر خارجۀ جرمنی نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تحریم‌های شدید علیه کسانی که در حکومت طالبان حقوق زنان را نقض می‌کنند صحبت کرد.

پیش از این هم برخی از فعالان حقوق بشری به ویژه حقوق زنان به رادیو آزادی گفته بودند که جامعۀ جهانی به جای ابراز نگرانی و صدور اعلامیه، باید در این راستا گام‌های عملی بردارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG