لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

بورل: تصمیم طالبان در برابر زنان بر روند کمک‌رسانی در افغانستان تاثیر جدی می‌کند


جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌‌گوید، آنان در مورد تصمیم ناامید کنندۀ حکومت طالبان در مورد کار زنان و دختران افغان در اداره‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی گفتگو کردند.

وی گفته که طالبان آپارتاید جنسیتی را پیش گرفتند و این کار بر روند کمک‌رسانی در افغانستان تاثیر جدی می‌کند.

در بیانیۀ این نمایندۀ ارشد اتحادیۀ اروپا که روز گذشته در صفحه توییتر این اتحادیه نشر شده، آمده است: "وزیران اتحادیۀ اروپا به این مشوره رسیدند که به کمک‌های بشری و نیازمندی‌های اساسی برای افغانستان ادامه دهند اما این کمک‌ها در حالی ممکن است که در توزیع آنها تبعیض نشود و این کمک‌ها باید بر اساس اصول اتحادیۀ اروپا دوام کند که کمک کنند‌گان بین‌المللی هفتۀ گذشته در مورد آن توافق کردند."

بیانیه افزوده است: "به اساس این اصول ما به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهیم، بخاطری که ما نمی‌خواهیم زنان افغان از هر دو طرف مجازات و سرکوب شوند، اما باید این کمک‌ها دقیق نظارت شوند و در بارۀ هر مرحلۀ این کمک‌ها به گونۀ جداگانه تصمیم‌گیری شود".

بورل گفته است، آنان نمی‌خواهند که به افغانستان پشت کنند، اما تأکید کرده که در مورد این تصمیم طالبان هم سکوت نخواهند کرد.

جوزف بورل این را هم گفته که آنان ارزیابی امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد از سفرش به افغانستان را نیز شنیده اند.

پس از آن که طالبان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی کار زنان در موسسات غیر دولتی داخلی و بین‌المللی را منع کردند، امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در راس یک هیئت به افغانستان سفر و با رهبری طالبان در این مورد دیدار و گفت‌وگو کرد.

بانو محمد پس از این سفر امیدواری نشان داد که احتمالاً طالبان به زنان اجازۀ کار در اداره‌های غیردولتی را بدهند، اما حکومت طالبان تا هنوز به استثنای چند مورد بسیار محدود، کدام اقدام مثبت انجام نداده است.

طالبان بعد از حاکمیت دوباره بر افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱میلادی، دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و در ماه دسامبر گذشته هم در اقدام دیگر زنان و دختران را از تحصیلات عالی و کار در اداره‌های غیردولتی منع کردند. همچنان طالبان حجاب بر زنان را اجباری کردند و رفتن‌شان به کلب‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی و حمام‌های زنانه را هم منع کردند و بر سفرهای بدون محرم آنان هم محدودیت وضع کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG