لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

توماس نیکلاسن خواستار آغاز گفتگوهای رو در رو میان افغان‌ها شد


دیدار توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با مولوی عبدالکبیر مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
دیدار توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با مولوی عبدالکبیر مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان خواستار گفتگوی معنی‌دار میان افغان‌ها شد.

او امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که افغان‌ها باید در داخل افغانستان رو در رو گفتگو کنند و به مرور زمان با یکدیگر تعامل داشته باشند.

آقای نیکلاسن افزود: "تجربه من این است که برای گفتگوی معنی‌دار برای شما نیاز است که با هم رو در رو گفتگو کنید و با گذشت زمان با یکدیگر تعامل کنید. این بسیار یک کار ساده است که در یک مکان مشخص صورت بگیرد، فکر می‌کنم این واضح است که کی باید یک طرف میز بنشیند و آن مقام‌های حاکم است، اما این کار بسیار مشکل است که در یک طرف دیگر میز کی از افغان‌ها نمایندگی کند، این اجبار نیست که به هر دو طرف میز فکر کنیم، فکر کنم ممکن است که یک میز گرد تشکیل دهیم، جایی‌که دیدگاه‌ها و طرف‌های مختلف موجود باشد."

نمایندهٔ ویژه اتحادیهٔ اروپا می‌افزاید که در این بحث نباید افغان‌های بیرون از افغانستان نادیده گرفته شوند.

ما از طالبان در مورد این خواست پرسیدیم، اما سخنگویان آن پاسخی ندادند.

توماس نیکلاسن روز پنجشنبه در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان خواستار ایجاد حکومت فراگیر شده بود و در کنار انتقاد از انحصار قدرت از طالبان گفته بود، سبب فروپاشی حکومت پیشین همین انحصار شده بود.

مولوی عبدالکبیر در این مورد گفته بود طالبان متعهد به تشکیل حکومت همه شمول هستند، اما طالبان با وجود این‌که بارها در این مورد تعهد کردند، گام‌های عملی در این زمینه تا کنون برنداشته اند.

یکی از خواست‌های مهم جامعهٔ‌ جهانی از طالبان همین است که حکومت همه‌شمول تشکیل دهند و به تمام مردم افغانستان از همه اقوام، مذاهب، عقاید و افکار در قدرت جای دهند، اما افزون بر این‌که طالبان از کرسی‌های بلند ادارات دولتی گرفته تا سطوح پائین این ادارات افراد خود را گماشتند، ادعا می‌کنند که حکومت کنونی همه‌شمول است.

دیدار هیئت اتحادیه اروپا با معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان در کابل
دیدار هیئت اتحادیه اروپا با معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان در کابل

نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان امروز در نشست خبری خود این را هم گفته که در دیدار با مقام‌های حکومت طالبان از آن‌ها خواسته دروازه مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کنند و به همه حقوق بشری آنان احترام کنند.

اما به‌گفته او در مورد شروع شدن مکاتب و پوهنتون‌های زنان و دختران در سال جدید تعلیمی و تحصیلی هیچ تعهدی را از آن‌ها نشنیده است.

۵۳۱ روز می‌شود که طالبان به بهانهٔ تهیهٔ یک طرح مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بسته اند. اما تا هنوز این طرح ساخته نشده است.

همچنان در ماه دسمبر سال گذشته پوهنتون‌های دختران را هم تا امر ثانی بستند، اما تا هنوز هیچ گامی برای بازگشایی آن دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG