لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

روزنامهٔ پرس اند ژورنال: دختران و زنان در افغانستان مانند زندانی ها به سر می برند


تصویر آرشیف: یک زن در کابل با چهره قهر آلود از کنار یک طالب مسلح می گذرد
تصویر آرشیف: یک زن در کابل با چهره قهر آلود از کنار یک طالب مسلح می گذرد

روزنامهٔ پرس اند ژورنال

روزنامهٔ اسکاتلندی پرس اند ژورنال در مطلبی به موضوع وضع محدودیت ها بر حقوق زنان و دختران در افغانستان پرداخته است.

این روزنامه به نقل از شماری از زنان و دختران نوشته است که آنان کار کرده نمیتوانند٬ درس خوانده نمیتوانند و مانند زندانی ها به سر می برند.

به نوشته این روزنامه٬ موسسهٔ خیریه لیندا نورگروف از حکومت بریتانیا خواسته است تا زمینه تحصیل را برای آنعده از دخترانی که اجازه رفتن به پوهنتون را در افغانستان ندارند٬ فراهم کنند.

روند معرفی و طی مراحل اسناد دختران افغان به پوهنتون های بریتانوی توسط اداره ( ACRS) انجام می شود٬ اما موسسه خیریه لیندا نورگروف که از سوی جامی ستون٬ یکی از اعضای پارلمان بریتانیا حمایت می شود گفته است که امور یکساله این پروژه به پایان رسیده و از تمدید آن برای سال آینده خبری نیست.

این روزنامه به نقل از یک دختر افغان نوشته است که وی محصل سال چهارم پوهنتون طب بود که طالبان در ماه دسامبر سال گذشته دروازه های پوهنتون ها را به روی دختران بستند. نشریه از این دختر افغان نام نبرده است٬ وی گفته است که پوهنتون طب را به خاطر خدمت به مردم انتخاب کرده بود و باید دختران و زنان از حق کار و تحصیل محروم نشوند تا بتوانند بهتر خدمت کنند.

یکی دیگر از محصلین طب به روزنامه پریس اند ژورنال گفته است که وی هنوز هم امیدوار است تا تحصیلات خود را در رشته طبابت ادامه بدهد.

نشریه دیپلومات

نشریه امریکایی دیپلومات به سفر هیئت پاکستانی به افغانستان توجه کرده است که در ماه فبروری امسال صورت گرفته بود. این نشریه گفته است که خواجه محمد آصف وزیر دفاع و ندیم انجم رئیس اداره استخبارات پاکستان برای بحث در مورد موضوعات امنیتی و تهدید های که تحریک طالبان پاکستان وارد کرده اند٬ به کابل رفته بود.

به نوشته این نشریه٬ هیئت پاکستانی سه خواست عمده از حکومت طالبان داشت: اول ٬ تحریک طالبان پاکستان ترغیب شود تا حملات بهاری را علیه پاکستان راه اندازی نکند. دوم ٬ هیئت اسناد و شواهدی از حضور فرماندهان و افراد تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را به طالبان افغان ارائه کرد و سوم این که اعضای تحریک طالبان پاکستان بایستی خلع سلاح شده و از مناطق قبایلی نزدیک به خط دیورند رانده شوند.

نشریه دیپلومات پرسیده است٬ آیا طالبان افغان اعضای تحریک طالبان پاکستان را از مناطق قبایلی بیرون خواهند کرد؟

نشریه خود به پاسخ این پرسش پرداخته و گفته است که شاید طالبان برای از بین بردن طالبان پاکستان پیش از اجرای یک عملیات خاص٬ تمایلی نداشته باشند زیرا به باور نویسنده٬ این کار زمینه تبلیغات منفی را برای دشمن اصلی طالبان یعنی گروه داعش فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG