لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

ستره محکمهٔ حکومت طالبان قباله های الکترونیک توزیع می‌کند


ساختمان ستره محکمه افغانستان در کابل
ساختمان ستره محکمه افغانستان در کابل

مسئولان ستره محکمه حکومت طالبان از آغاز روند توزیع قباله‌های جدید شرعی خبر دادند.

آنان در نشست خبری که امروز سه شنبه به همین هدف برگزار کرده بودند گفتند از این پس برای جلوگیری از جعل و تزویر، قباله‌های ملکیت بارکود دار، به گونه الکترونیکی و کاغذی توزیع خواهد شد.

به‌گفته آنان، این قباله‌ها نشان و لوگوی حکومت طالبان را خواهد داشت.

برخی از مسئولان رهنماهای معاملات هرچند برای جلوگیری از جعل قباله‌ها ازین اقدام حکومت طالبان استقبال می‌کنند، اما می‌گویند این مسئله در شرایط کنونی در بهبود کاروبار خرید و فروش ملک در افغانستان تأثیر چندانی نمی‌گذارد.

مسئول یکی از رهنماهای معاملات در پایتخت افغانستان می‌گوید پس از حاکمیت دوباره طالبان تا کنون کاروبار خرید و فروش ملک از رونق افتاده است.

به باور وی چالش‌های امنیتی و شرایط اقتصادی سبب کساد بازار خرید و فروش ملک در افغانستان شده است.

قباله های جدید الکترونیک به هدف جلوگیری از جعل اسناد زمین و خانه٬ توزیع میشود

این مسئول رهنمای معاملات در کابل اما توزیع قباله شرعی از سوی ستره محکمه حکومت طالبان را در کاهش جعل قباله مؤثر می داند.

او که نمی‌خواهد نظر به آن‌چه چالش‌های امنیتی می‌گوید از او در این گزارش نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"ما که به فال نیک می‌گیریم، ببینیم توکل به خدا دیگر چه تغییرات می‌آید، دیگر فعلاً قابل پیش‌بینی نیست، شرایط کاروبار و زمین و این چیزها زیادتر به اوضاع کشور بستگی دارد، به این قباله شرعی زیاد ربط ندارد، قباله شرعی از جعل و این چیزها جلوگیری می‌کند."

مولوی عبدالرحیم راشد، رئیس نشرات و ارتباطات خارجه ستره محکمه حکومت طالبان گفت قباله‌های جدید مهر و لوگوی حکومت طالبان را خواهند داشت.

این درحالی‌ست که حکومت طالبان تا هنوز مشروعیت داخلی و خارجی را کسب نکرده‌است.

مولوی عبدالرحیم راشد، رئیس نشرات و ارتباطات خارجه ستره محکمه حکومت طالبان همچنان گفت:

"اهداف عمده این طرح عبارت اند از چگونگی توزیع قباله‌های شرعی و پیش‌گیری از جعل و تزویر آن‌ها، دوم ترتیب قباله‌های کمپیوتری زمین‌ها و دیگر ملکیت‌ها و مهیا ساختن زمینه ثبت و صدور به گونه شفاف، سوم ایجاد سهولت در انتقال زمین و دیگر ملکیت‌ها، تضمین کردن و ساده کردن پروسه، چهارم ثبت رسمی املاک با استفاده از تکنالوژی عصری."

رئیس نشرات و ارتباطات خارجه ستره محکمه حکومت طالبان همچنان افزود ولایت‌های کابل، هرات و بلخ می‌توانند قباله‌های الکترونیکی و کاغذی داشته باشند، اما نسبت کمبود امکانات الکترونیکی در سایر ولایات تنها قباله‌های کاغذی توزیع خواهد شد.

مولوی عبدالرحیم راشد، رئیس نشرات و ارتباطات خارجه ستره محکمه حکومت طالبان همچنان در این نشست خبری گفت، هیئت تعیین شده از طرف کابینه حکومت طالبان به منظور جلوگیری از جعل و تزویر قباله طرزالعمل ۲۹ ماده‌ای را ترتیب داده که به تاریخ ۶ ماه سرطان سال گذشته کابینه حکومت طالبان آن را تصویب کرده است.

به‌گفته او، بر مبنای این طرز العمل، روند توزیع قباله‌های شرعی در مرکز و ولایات تسریع گردیده و در راستای ثبت ملکیت‌ها از جعل و تزویر پیش‌گیری می شود.

خواستیم جزئیات بیشتر را در این مورد از ستره محکمه حکومت طالبان داشته باشیم، اما تا زمان نشر این گزارش پاسخ دریافت نکردیم.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان توزیع قباله از سوی حکومت طالبان متوقف شده بود.

XS
SM
MD
LG