لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

یک جنرال امریکایی تخمین زده است که ۲۲۵۰ عضو مسلح داعش در افغانستان فعال اند


بیرق گروه داعش
بیرق گروه داعش

جنرال مایکل کوریلا فرماندهٔ عمومی فرماندهی مرکزی امریکا «سنتکام» می‌گوید، شمار افراد مسلح داعش نسبت به سال گذشته در افغانستان افزایش یافته است.

مایکل کوریلا که روز پنجشنبه در نشست استماعیهٔ کمیتهٔ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا صحبت می‌کرد گفت، در حال حاضر شمار افراد مسلح داعش در افغانستان به ۲۲۵۰ تن می‌رسد.

او که هرچند این را یک تهدید عنوان کرد، اما افزود:

"ما می‌بینیم که تهدید اصلی از سوی شاخهٔ الصادق متوجه است که بیرون از افغانستان فعالیت می‌کند، اما در افغانستان نیز افراد مسلح دارد. شما می‌دانید که طالبان و داعش باهم می‌جنگند و طالبان در جنگ با داعش یک گروه خون‌خوار است، اما آن‌ها ظرفیت استخباراتی برای تعقیب اهدافی را ندارند که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، طالبان با داعش می‌جنگند و در برابر آن‌ها معمولاً عملیات‌های بزرگ را انجام می‌دهند و به گونهٔ گروهی آن‌ها را از بین می‌برند، اما به گونهٔ‌ انفرادی جنگجویان داعش را تحت تعقیب قرار نمی‌دهند."

آگاهان شورای امنیت سازمان ملل متحد، دفتر «الصادق» را به‌عنوان حلقۀ برای وصل منطقه‌ای داعش می‌شناسند که هم با شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان کار می‌کند و هم به نمایندگی از داعش در آسیای میانه و جنوبی فعالیت‌های منطقه‌ای خود را پیش می‌برد.

گروه داعش مسوولیت چندین رویداد از جمله حمله به ساختمان هوتل را در کابل که در آن اتباع چین حضور داشتند٬ به عهده گرفته است
گروه داعش مسوولیت چندین رویداد از جمله حمله به ساختمان هوتل را در کابل که در آن اتباع چین حضور داشتند٬ به عهده گرفته است

مایکل کوریلا روز پنجشنبه در نشست استماعیهٔ کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفته بود، ممکن داعش در شش ماه توانایی این را حاصل کند که بالای منافع امریکا و متحدان غربی ایالات متحد در بیرون از حملات را انجام دهد.

حکومت طالبان: اظهارات امریکایی ها در مورد افزایش فعالیت های داعش در افغانستان حقیقت ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما بعدا در صفحهٔ توییتراش نوشت:

« اظهارات امریکا در مورد تعداد گروه داعش در افغانستان حقیقت ندارد، داعش نسبت به گذشته به مراتب کمتر شده است، و سرکوب شده است.»

مجاهد خواسته است که داعش آنقدر بزرگ نشان داده نشود در حالی که شاخهٔ خراسان گروه مسلح داعش اخیراً به شمول پایتخت در ولایت‌های مختلف افغانستان حملات مرگباری را انجام داد که در نتیجهٔ آن نه‌تنها غیر نظامیان، بلکه مقام‌های طالبان نیز کشته شده‌اند.

در دو حملهٔ اخیر این گروه که در شهر مزار شریف صورت گرفت، به شمول محمد داوود مزمل والی بلخ شماری از خبرنگاران نیز کشته شده‌اند.

در همین حال، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کانگرس امریکا می‌گوید، طالبان، القاعده و داعش در تلاش پر کردن خالی‌گاهی هستند که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به میان آمده است.

مایک راجرز روز پنجشنبه در نشست استماعیهٔ کمیتهٔ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت: "تصمیم رئیس جمهور بایدن مبنی بر خروج یک‌جانبه و بی‌قید و شرط نیروهای امریکایی از افغانستان، امنیت ملی ما را ضعیف ساخته است، این کار یک خلای امنیتی را ایجاد کرده است که طالبان، القاعده و داعش در حال پر کردن آن هستند، به اساس ارزیابی‌ها از میان این فراس‌افگنان برخی‌شان می‌توانند در کمتر از شش ماه ایالات متحدهٔ امریکا را هدف قرار بدهند، من نگران این هستم که در وضعیتی قرار نگیریم که نتوانیم، جلو یک حمله نزدیک را بگیریم."

خروج "یک‌جانبهٔ" نیروهای امریکایی از افغانستان، به یک موضوع جنجال برانگیز برای امریکا مبدل شده‌است.

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به وزارت خارجه ایالات متحده الی روز دوشنبه هفته نو٬ فرصت داد تا در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان همه اسناد را به این کمیته تسلیم کنند.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجهٔ امریکا روز پنجشنبه گفته بود، گزارش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس تسلیم می‌کند.

XS
SM
MD
LG