لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

متقی: داعش در افغانستان از بین برده شده؛ برخی کارشناسان: این موضوع واقعیت ندارد


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در حالی‌که مسئولیت بیشتر حملات اخیر در افغانستان را شاخۀ خراسان گروه داعش پذیرفته، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید، این گروه در افغانستان از بین برده شده است.

او روز شنبه در گفت‌وگویی با تلویزیون ملی زیر حاکمیت طالبان ادعا کرده که در افغانستان هیچ گروه مسلح مخالف و داعش وجود ندارد:
"در افغانستان داعش نیست، در افغانستان گروه مخالف نیست، اگر در اینجا رویدادی رخ می‌دهد، این از خارج وارد می‌شود. این مژده ما است که الحمدالله افغانان در بین خود مشکل ندارند".

مقام‌های طالبان در حالی ادعای از بین بردن داعش را می‌کنند که نزدیک به دو هفته پیش این گروه با انجام حملۀ انتحاری در شهر مزارشریف، والی طالبان در بلخ را کشت و این گروه همچنان مسئولیت حملۀ انفجاری در شهر مزارشریف را که نشست خبرنگاران را هدف قرار داد، پذیرفت.

افزون بر این پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، داعش مسئولیت بسیاری از حملات خونین دیگر را هم‌ پذیرفته است که در آن‌ها شماری از مقام‌های طالبان و طرفداران نزدیک‌شان هدف قرار گرفته اند.

طالبان هم هر از گاهی از عملیات بالای داعش خبر داده و به گفتۀ آنان، شماری از رهبران این گروه را از بین بردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هم در ۲۷ ماه فبروری گذشته در یک اعلامیه گفت، آنان در یک سلسله عملیات در منطقۀ خیرخانه یک عضو کلیدی شاخۀ خراسان گروه داعش را به نام قاری فاتح کشته اند.

همچنان قابل یاد آوری است که سه گروه دیگر مخالف طالبان (جبهۀ مقاومت ملی، جبهۀ آزادی و جنبش ملی آزادی) هم در داخل افغانستان هستند که هر از گاهی مسئولیت حملات بر طالبان را به عهده می‌گیرند و در برابر آنها مبارزۀ مسلحانه می‌کنند.

در مورد تهدیدات شاخه خراسان داعش در افغانستان نگرانی‌های جهانی هم وجود دارد.

سه روز پیش مایکل کوریلا، فرماندۀ بلندپایۀ امریکا در بخش آسیای میانه گفته بود، شاخۀ خراسان گروه داعش که در افغانستان است، در شش ماه آینده احتمال دارد بتواند بر منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی در بیرون از افغانستان حمله کند.

افزون بر این شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشش که در ماه جاری نشر کرده، از افزایش تهدیدات مسلحانۀ گروه داعش هشدار داده است.

اما با این همه امیرخان متقی می‌گوید، هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه جهان نیست.

اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی هم می‌گوید، اظهارات مقام‌های طالبان در مورد گروه داعش دور از واقعیت است.

او به رادیو آزادی گفت، نه تنها این که داعش در افغانستان حضور دارد، بلکه بیشتر اعضای مسلح آن اعضای طالبان اند که از صفوف‌شان جدا شده اند:
"در حقیقت داعش از بدنۀ طالبان جدا شد، چون طالبان مفکورۀ داعشی دارند و داعش مفکورۀ طالبانی دارد کدام تفاوتی ندارند، جنگ بر سرمنافع و قدرت و سلطه است، البته در بین داعش اعضای خارجی است از این کسی انکار کرده نمی‌تواند در بین طالبان هم اعضای خارجی بودند، مثلاً پاکستانی‌ها بودند، عرب‌ها بودند، حتی ترک‌ها بودند".

در گزارش سالانۀ انستیتوت صلح و اقتصاد که در ۱۴ مارچ زیر نام "شاخص جهانی تروریزم" نشر شد، افغانستان برای چهارمین بار در صدر کشورهای متاثر از تروریزم قرار گرفت که نشان می‌دهد این کشور همچنان در معرض خطر حملات تروریستی قرار دارد. تهدیدی که از سوی گروه‌هایی مانند داعش متوجه افغانستان می‌شود.

XS
SM
MD
LG