لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

طالبان مانع رفتن زنان به مساجد و اشتراک زنان در نماز و عبادت شده اند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان در یکی از مساجد ولایت هرات
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان در یکی از مساجد ولایت هرات

شماری از زنان افغان می‌گویند که در زمان جمهوری مخلوع برای ادای نمازهای تراویح و جمعه به مساجد مختلف شهر کابل می‌رفتند، اما پس از روی کار آمدن طالبان، امسال نیز مثل سال گذشته از سوی طالبان از رفتن به مساجد منع شده‌اند.

به‌گفته آنان در سال‌های گذشته برای‌شان در مساجد جایگاه جداگانه در نظر گرفته می‌شد. نفیسه، باشنده شهر کابل به رادیو آزادی گفت:

"ما در گذشته بخاطر ادای نماز تراویح و ختم قرآن به مسجد می‌رفتیم، راه مردان جدا و از زنان جدا بود، حالا که طالبان آمده به ما اجازه نمی‌دهند، نه در مسجد ختم کرده می‌توانیم، نه نماز تراویح خوانده می‌توانیم."

زیبا، باشنده شهر مزار شریف نیز همین ادعا را دارد: "قبلا می‌توانستیم برای ادای نماز تراویح به مسجد برویم. اما حالا امکان ندارد، اگر برویم برایم ما مشکل ایجاد می‌شود."

زینب یکی از باشنده‌گان شهر کابل به رادیو آزادی گفت، با وجود این‌که طالبان همیشه ادعا می‌کنند که حکومت آن‌ها یک حکومت اسلامی است، اما همیشه دختران و زنان را از حقوق اسلامی و شرعی‌شان محروم کرده‌اند.

به گفته وی، حکومت طالبان باید ثابت کند که در کدام کتاب و حدیث آمده که رفتن زنان به مسجد جهت ادای نماز ممنوع است.زینب می‌افزاید:

"حالا که برعکس حکومت اسلامی است، دختران و زنان نمی‌توانند به مسجد بروند و نماز بخوانند، ما از رفتن به مسجد و ادای نماز تراویح در ماه مبارک رمضان محروم شده‌ایم."

زنان میخواهند تا در ماه مبارک رمضان و سایر اوقات نماز و عبادت به آنان نیز اجازه داده شود تا در مساجد حضور بیابند
زنان میخواهند تا در ماه مبارک رمضان و سایر اوقات نماز و عبادت به آنان نیز اجازه داده شود تا در مساجد حضور بیابند

در عین‌حال، یک عالم دین در افغانستان که نخواست به دلایل امنیتی نام و صدای‌اش در گزارش ذکر نشر شود، در پیامی کتبی به رادیو آزادی گفت:

"منع رفتن زنان به مساجد و سایر محدودیت‌هایی که توسط طالبان بر زنان به نام اسلام وضع شده در شریعت اسلامی وجود ندارد.''

هرچند اطلاعیه رسمی برای منع زنان جهت رفتن به مساجد از سوی حکومت طالبان صادر نشده، اما آن‌ها سال گذشته نیز نماز خواندن زنان در مساجد را ممنوع قرار داده بودند.

در این مورد از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پرسیدیم، مهاجر پاسخ نداد، اما مجاهد گفت که در این مورد معلومات را جمع‌آوری کرده با رادیو آزادی در میان میگذارد.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، طالبان بر زنان و دختران محدودیت‌های زیادی را وضع کرده‌اند.
ممنوعیت بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم تا پوهنتون، علاوه بر آن ممنوعیت کار زنان و منع رفتن به حمام‌های عمومی، استدیوم‌های ورزشی و فعالیت‌های اجتماعی و از سفر در مسیر های طولانی منع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG