لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

«آموزش حق بشری دختران است»؛ سازمان عفو بین الملل خواهان بازگشایی مکاتب در افغانستان شد


تصویر آرشیف: یکی از صنوف درسی دختران در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از صنوف درسی دختران در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل یک بار دیگر از طالبان خواسته است تا به دختران اجازه دهند که به مکتب بروند، زیرا به گفتهٔ این سازمان، این حق بشری دختران است.

این سازمان گفته است، افغانستان تنها کشور در جهان است که دخترانش از تحصیل محروم هستند.

اما با وجود همهٔ این واکنش‌ها، در حالی که سال تعلیمی در مناطق سرد سیر آغاز شده است، اما طالبان تا هنوز برای بازگشایی مکاتب دخترانه تصمیم نگرفته‌اند.

یکی از دانش‌آموزان مکتب دولتی درغزنی که به خاطر مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، از دو سال به این‌سو، مکتب‌اش را ندیده است و در نزدیک قریه و خانه‌شان مرکز آموزشی دیگری نیز وجود ندارد که در آن‌جا درس بخواند.

این دانش‌آموزش می‌گوید، آرزو داشت درس بخواند و یک روز خبرنگار شود، اما به گفته‌‌اش، به خاطر بسته ماندن مکاتب به روی دختران این آروزیش تنها در حد آروز باقی خواهد ماند.

او به رادیو آزادی گفت:

"صنف هشت بودم که مکاتب بسته شد، اکنون سال دوم است که من مکتب خود را به چشم ندیدیم، بسیار ناامید شدیم، نه کسی در خانه است که در درس‌ها با من کمک کند و نه هم در منطقۀ ما چنین کورس‌های وجود دارد که من در آن درس بخوانم، وطن ما باز چند قرن عقب می‌رود."

دختران نا امیدانه در انتظار رفتن به مکاتب هستند
دختران نا امیدانه در انتظار رفتن به مکاتب هستند

فرشته یکی دیگر از دانش‌آموزان مکتب دولتی در کابل می‌گوید، این که از دو سال به این‌سو اجازهٔ رفتن به مکتب را ندارد، ناامید است و از حکومت طالبان می‌خواهد که مکاتب دخترانه را دوباره باز کنند.

"دو سال می‌شود که دروازه‌های مکاتب ما بسته هستند، از این وضعیت دیگر خسته شدیم، از امارت اسلامی می‌خواهیم که مکاتب ما را دوباره باز کنند."

این دانش‌آموزان در حالی خواستار بازگشایی مکاتب‌شان هستند که سازمان عفو بین‌الملل هم بار دیگر از طالبان خواسته‌ است تا مکاتب دخترانه را باز کنند.

این سازمان ناوقت شب گذشته در صفحهٔ توییتراش نوشته است، افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران در آن از حق آموزش محروم شده‌اند.

به گفتهٔ این سازمان، تحصیل یک حق بشری است و طالبان باید اجازه بدهند که دختران به مکتب بروند.

کاملا هاریس، معاون رئیس جمهور امریکا
کاملا هاریس، معاون رئیس جمهور امریکا

پیش از این کاملا هاریس، معاون رئیس جمهور امریکا گفته بود، محدودیت بر تحصیل دختران در افغانستان او را متاثر ساخته است.

او تعهد کرده است که ایالات متحدهٔ امریکا هیچ‌گاهی از دفاع از حقوق زنان و دختران منصرف نخواهد شد.

رینا امیری نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ امریکا در امور حقوق بشری، زنان و دختران افغانستان از این اظهارات کاملا هاریس استقبال کرده و گفته است، طالبان دختران و زنان را از تحصیل و همه افغان‌ها را از یک آیندهٔ امیدوار کننده محروم کرده‌اند.

بانو امیری اطمینان داده است که در مبارزه برای به دست آوردن حقوق زنان و دختران افغان سخت کار خواهد کرد.

حکومت طالبان به این اظهارات تازه واکنش نشان نداده‌، اما یک هفته پیش احسان‌الله خطاب، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به رایو آزادی گفت، هیچ اطلاعی ندارد که مکاتب دختران چه زمانی آغاز خواهد شد.

طالبان از زمان حاکمیت‌شان تا کنون مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و اخیرا دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع کرده‌اند.

اما با وجود همه فشارهای داخلی و خارجی و در حالی که پنج روز از آغاز سال نو تعلیمی در مناطق سردسیر افغانستان می‌گذرد، طالبان تصمیم‌شان را مبنی بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها تغیر نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG